#HHX

Virkeligheden ind i undervisningen

Af: Karina Anée Købke

I efteråret genoptager vi vores partnerskabsforløb med virksomhederne Coop, SparNord, Dryk, Finn L. & Davidsen, C.P Kelco, Addere - revision, Thorkild Larsen A/S, Delfi Technologies, Lån & Spar samt Hans Følsgaard. For i stedet for blot at læse om virksomhederne, bringer vi dem direkte ind i undervisningen på HHX.

Vi oplever, at partnerskaber med lokale virksomheder giver en fed dimension til undervisningen på Køge Handelsgymnasium HHX. Hver klasse har derfor tilknyttet en partnervirksomhed, så virkeligheden kommer ind i undervisningen - og undervisningen ud i virkeligheden. For fremfor blot at læse om virksomhederne så inddrager Køge Handelsgymnasium virksomhederne i undervisningen - og alle klasser på hver årgang har en partnervirksomhed tilknyttet gennem alle tre gymnasieår, hvor eleverne møder virksomheden gennem både 1.g, 2.g og 3.g.

”For os er det vigtigt at sikre en systematisk, fast og løbende kontakt mellem vores elever og virksomheder, for det er bare en helt særlig måde at lære på, som også giver vores elever dyb indsigt i forskellige områder af virksomheders arbejdsopgaver,” fortæller uddannelsesrektor på Køge Handelsgymnasium, Jonas Lindelof.

Etablerede partnerskaber på HHX

Derfor har Køge Handlesskole etableret partnerskaber med lokale virksomheder, der har samarbejdsmøder med eleverne om forskellige fokuspunkter flere gange om året:

”I de første møder er der så forskellige overskrifter som f.eks. bæredygtighed, Supply Chain Management, private banking og HR-ledelse. Vigtigst er, at virksomhederne får fortalt vores elever om de emner, der er relevante for netop dem, og at vi kobler elevernes forskellige gymnasiefag på, så de matcher de forskellige temaer for at sikre det bedst mulige udbytte af virksomhedssamarbejdet,” siger Jonas Lindelof.

Et forspring

Eleverne møder partnervirksomhederne på skolen, ligesom de besøger virksomhederne. Og det virkelighedsnære gør virkelig en forskel:

”I alle fag arbejde vi med virksomheder på den ene eller anden måde, og det er selvfølgelig sjovere at arbejde med rigtige virksomhedscases. Og det tilføjer også en ekstra dimission til de fag, vi har - og giver os et forspring, når vi skal læse videre, føler vi,” fortæller Valdemar og Niklas.

Eleverne synes, det er interessant at se hvordan virksomhederne benytter en masse af de redskaber og modeller, de har lært om i undervisningen:

”Det var fedt at få nogle af de ting, vi har lært om i f.eks. marketing sat i perspektiv i forhold til en rigtig virksomhed og deres arbejde med teorierne. Men også virksomhedernes rejse mod at blive mere bæredygtige.”

At give noget tilbage til lokalsamfundet

Eleverne får et unikt indblik i de lokale virksomheder, mens virksomhederne omvendt ser direkte ind i deres kommende arbejdskraft og målgruppers tankegang. Så det er givende for begge parter: 

”Vi er trådt ind i samarbejdet, da vi er en lokal bank, der går på arbejde hver dag for at gøre Køge til et bedre sted at bo. Det kræver attraktive uddannelsessteder og virksomheder. Og så har mange af os gået på Køge Handelsskole og vores børn har gået der - eller er på vej. Vi er meget taknemmelige for samarbejdet, inspirationen og de muligheder, det giver os,” lyder det fra Jesper Køster, der er direktør hos Spar Nord Køge Bugt.

Det synspunkt bakkes op af Louise Houengaard fra Finn L & Davidsen:

”Eleverne kom med super gode inputs. Det er også vigtigt, ud fra vores oplevelse, at der er en opgave som de bliver stillet for at inddrage dem i undervisningen. Det er en stor fornøjelse, og vi glæder os allerede til næste gang.”

Lokalt forankrede virksomhedssamarbejder

Uddannelsesrektor Jonas Lindelof forklarer, at de fleste virksomheder er lokalt forankrede, da elever også bliver motiveret af at arbejde med virksomheder fra deres eget nærområde og af mange forskellige typer:

”Det er også motiverende for eleverne at få kendskab til de virksomheder, hvor forældrene eller vennernes forældre arbejder - eller kunne arbejde. Virksomhederne får omvendt en direkte mulighed for at informere de unge om deres branche og virksomhed og om de jobmuligheder, der er i netop deres branche i Køge-området,” slutter uddannelsesrektoren og tilføjer, at en vigtig faktor for virksomhederne har været muligheden for at ’give noget tilbage’ til lokalsamfundet og til skolen, hvor flere af virksomhedslederne selv har gået. 

Win-win.

Læs også...