Specialet dækker over en bred vifte af arbejdsopgaver, som spænder fra kommunikation og kundeservice til datahåndtering og kvalitetssikring af arbejdsopgaver
På kontoruddannelsens hovedforløb udbyder vi specialet Administration, som er rettet mod store som små private virksomheder og fremtidens digitale arbejdspladser. Specialet dækker over en bred vifte af arbejdsopgaver, som spænder fra kommunikation og kundeservice til datahåndtering og kvalitetssikring af arbejdsprocesser.
Som kontorelev med Administration som speciale bliver du klædt godt på til en karriere i f.eks. organisationer og foreninger, engroshandel og skoler.
Vælg retningen kontor, hvis du ligesom Katrine er vild med en hverdag, hvor dagene ikke er ens. Hvor du bruger din kreative side sammen med din sans for struktur når du arbejder med både administration, økonomi og kommunikation. Katrine elsker at hun hjælper flere afdelinger med forskellige arbejdsopgaver. Som færdiguddannet inden for kontor får du spændene jobmuligheder i både offentlige og private organisationer. Du kan også læse videre på f.eks. erhvervsakademier eller universiter.
Hovedforløbet tager to år og veksler imellem skoleophold og oplæring i den virksomhed, hvor du er kontorelev. I løbet af uddannelsen vil du primært være i din virksomhed og på skolen vil du have imellem 7-11 skoleophold. Du afslutter din uddannelse med en fagprøve.
På specialet Administration har de enkelte specialefag varighed af fem dage. Der er fem bundne specialefag: Virksomhedskommunikation, Optimering af arbejdsprocesser, Projektadministration, Datahåndtering og Skriveugen. De valgfrie specialefag giver dig mulighed for at blive klogere på et specifikt område og klæder dig på til at kunne varetage flere typer arbejdsopgaver.
Vi har mange års erfaring fra erhvervslivet og matcher kompetencemæssigt det arbejdsmarked, som du skal ud på. Vi bestræber os på at skabe læring, som du kan bruge til at skabe værdi i din virksomhed, og vi giver dig derfor mulighed for at løse opgaver, der tager afsæt i din arbejdsdag.
Vi har skabt et undervisningsmiljø, hvor du både får viden og arbejder med konkrete værktøjer. Vi har en tro på, at man lærer bedst ved selv at arbejde med tingene og vi arbejder problembaseret. Vi arbejder ligeledes med casevirksomheder.
Vi har i dette afsnit beskrevet de nøglekompetencer, som vi har med i tankerne, når vi tilrettelægger undervisningen i de forskellige skoleperioder. Det er kompetencer, som vi ser som værende vigtige når man arbejder på kontor, og det er derfor kompetencer, som vi gerne vil hjælpe dig med at udvikle.
På Hovedforløbet på Køge Handelsskole tror vi på, at et velfungerende samarbejde imellem vores elever udmønter sig i bedre løsninger på de forskellige problematikker, som vi beskæftiger os med i undervisningen. Disse erfaringer kan I tage med jer videre i deres oplæringsvirksomheder. Samtidigt har vi en meget kompleks elevsammensætning, både hvad angår for eksempel alder, erhvervserfaring samt oplæringsvirksomheder. Som elev vil du derfor opleve, at du skal arbejde sammen med mange forskellige mennesker, hvilket stiller høje krav til netop din samarbejdsevne.
Vi klæder jer på, så I tør vise tillid til hinanden, indgå i meningsfulde diskussioner og tage ansvar for fælles resultater.
Hvorfor er formidling vigtigt? Når du arbejder på kontor, uanset om det er på kontoret i en lille eller stor virksomhed, er du i kontakt med mange forskellige mennesker i løbet af en hverdag. Det kan være kolleger, kunder eller borgere. Som kontorassistent kan korrekturlæsning ydermere forventes at være et af dine ansvarsområder. Det forventes af dig, at du kan formulere dig på et korrekt sprog, både mundtligt og skriftligt, og det er noget vi har med i vores overvejelser, når vi tilrettelægger undervisningen.
Digitaliseringen af vores samfund og den fortsatte teknologiske udvikling gør, at der stilles højere og højere krav til evnen til at kunne sætte sig ind i forskellige IT-systemer. Som kontoransat forventes det, at du har flair for IT, og at du kan arbejde i forskellige IT-systemer, både de intuitive og mindre intuitive af slagsen. På Hovedforløbet på Køge Handelsskole benytter vi os i stigende omfang af det store udbud af digitale værktøjer, og vi klæder jer på til selv at kunne bruge dem.
I en verden, hvor flere og flere virksomheder tilbyder det samme produkt eller tjeneste, og hvor forbrugeren er blevet mere velinformeret og mere kritisk, er service blevet et endnu vigtigere parameter i fastholdelsen af kunder. Vi arbejder med serviceforståelse på forskellige niveauer, lige fra den rigtige måde at skrive en mail på til forskellige måder at måle kundetilfredshed på.
Derudover har vi fokus på, hvordan kontorassistenten bidrager i virksomhedens interne servicefunktioner, hvor det gælder om at være grundig, selvstændig og at kunne tage initiativ.
I takt med at flere og flere arbejdsprocesser bliver automatiseret, og softwarerobotter overtager en stadig større del af rutineopgaverne på et kontor, er der brug for kontoransatte, som kan være med til at udvikle og optimere forretningen. Evnen til at gentænke eksisterende løsninger og til at få øje på nye værdiskabende muligheder for ens virksomhed bliver derfor en eftertragtet kompetence på fremtidens arbejdsmarked.
Alle ovennævnte kompetencer kommer først rigtigt til deres ret, når du har en helhedsforståelse af den virksomhed, som du er en del af. I vores undervisning bestræber vi os på at formidle vigtigheden af at kende til blandt andet din virksomhedens værdier, forretningsmodel og organisation.
De skoleperioder som du skal have er:
Virksomhedskommunikation, Datahåndtering, Optimering af arbejdsprocesser, Projektadministration og Skriveugen. Læs mere om dem her:
Vi får hilst på hinanden og bliver enige om de rammer, som vi skal skabe sammen mens I går i skole på Hovedforløbet. I får en introduktion til de systemer, som vi bruger på Hovedforløbet og får besvaret jeres spørgsmål omkring skoleophold, valgfag, fagprøve mv. Sammen får vi en fælles forståelse af nogle af de kompetencer, som kræves i administrationsfaget og vi kommer i gang med ugens tema: Bæredygtighed.
Sammen med din gruppe skal du finde på en virksomhed som har fokus på bæredygtighed og I skal løse en række kommunikationsopgaver for denne. Vi arbejder blandt andet med corporate branding, interessentanalyse, kommunikationsplan, kommunikationsmodeller og I skal lave en række visuelle produkter for jeres virksomhed, deriblandt en landing page og opslag til SOME.
I løbet af ugen bliver du også klogere på, hvad der skal til for at et møde bliver godt og effektivt. Du skal arbejde selvstændigt og skal både løse en skrive- og en analyseøvelse.
Fredag skal du og din gruppe præsentere jeres virksomhed for resten af holdet.
Denne skoleperiode handler om data i alle mulige afskygninger, og vi ser på data og datahåndtering fra en lang række vinkler.
Vi åbner op for emnet ved at snakke om, hvad data egentlig er for en størrelse og I skal undersøge, hvilke data og datakilder I har i jeres egen oplæringsvirksomhed.
Derefter arbejder vi med GDPR og dataetik og vender emner som både er relevante for jer som borgere i et datarigt samfund, men også som kontormedarbejdere i virksomheder, som indsamler og arbejder med data.
Udviklingen inden for generativ artificial intelligence (AI) ændrer vores verden og den måde, som vi går til arbejdsopgaverne på. Det er ikke mindst tilfældet inden for kontorfaget. Vi skal blive klogere på muligheder og begrænsninger ved generativ AI, også ud fra et virksomhedsperspektiv.
I løbet af ugen arbejder vi ligeledes med datavask og visualisering af data.
Kan vi optimere arbejdet, så der går mindre tid med de frustrerende opgaver, som alligevel ikke skaber værdi for kunden?
Vi arbejder med at kortlægge, analysere og optimere administrative processer. Du lærer at arbejde med flowchart, spildtypeanalyse og cost-benefit-analyse, og du prøver at vurdere de organisatoriske og økonomiske konsekvenser af optimeringen. Derudover ser vi på, hvordan du udarbejder en målgruppeorienteret standardbeskrivelse for en administrativ arbejdsgang.
Efter undervisningen vil du have prøvet kræfter med en komplet optimeringsopgave – lige fra den indledende afgrænsning til den afsluttende dokumentation. Sidst på ugen vil du få en forsmag på at arbejde med automatisering.
Hvordan definerer man et projekt? Hvad er vigtigt at vide, når man søsætter et projekt? Hvilke værktøjer er gode at bruge, når man arbejder med projekter?
I løbet af skoleperioden skal du arbejde med et selvvalgt projekt og du skal udarbejde en række dokumenter relateret til dette projekt. Det kan fx være interessentanalyse, SWOT, risikoanalyse, cost-benefit og ganttkort.
Efter skoleperioden vil du have fået genopfrisket kend- skabet til de værktøjer og modeller, som man typisk bruger, når man arbejder med projekter og du vil have fået viden, som vil være nyttig, når du skal arbejde med dit virksomhedsprojekt i forbindelse med din fagprøve.
I denne skoleperiode får du tid til at skrive på og afslutte din fagprøverapport. I denne del af din fagprøve skal du dokumentere på skrift, hvordan dit virksomhedsprojekt er blevet til, fra den indledende idéfase til det endelige produkt. Det er også i løbet af denne uge, at du skal forberede din fremlæggelse af dit virksomhedsprojekt til den efterfølgende eksamen. Skolens lokaler og øvrige undervisningsudstyr står til rådighed for dig inden for normal undervisningstid, men du er også velkommen til at arbejde hjemmefra. Du skal blot aftale dette med din vejleder. Der er ikke tale om decideret undervisning i løbet af ugen, men din vejleder står til rådighed i det omfang, som I aftaler i fællesskab.
De valgfrie skoleperioder giver dig mulighed for at blive klogere på et specifikt område og klæder dig på til at varetage flere typer arbejdsopgaver. Du tilmelder dig valgfag på din første skoleperiode. Nedenfor får du en uddybende forklaring af indholdet i de valgfrie skoleperioder som vi udbyder på Køge Handelsskole.
I denne skoleperiode beskæftiger vi os med forskellige emner inden for HR området.
Du bliver klædt på til at kunne varetage diverse administrative opgaver i forbindelse med rekrutteringsprocessen, onboarding af medarbejdere og afvikling af medarbejdere.
Vi skal derudover stifte bekendtskab med forskellige personaleudviklingsaktiviteter og du får viden, som vil være nyttig i arbejdet med planlægning, udførsel og efterbehandling af disse.
I løbet af ugen kommer vi desuden ind på sociale ansættelser og du kommer også i berøring med personalehåndbogen og APV.
I løbet af denne uge skal I lave en handlingsplan for bæredygtige tiltag for en selvvalgt virksomhed.
Vi skal prøve kræfter med en række værktøjer som er uundværlige, når man arbejder med kvalitet og kvalitetsudvikling, fx 5xhvorfor og fiskebensdiagram, som er med til at afdække kerneårsagerne til et kvalitetsproblem. Vi skal ligeledes arbejde med prioriteringsmatrix og forbedringshjulet, alt sammen med henblik på at give dig kompetencer inden for bæredygtighed, kompetencer som vil komme både dig og din oplæringsvirksomhed til gode.
I løbet af denne skoleperiode skal du arbejde videre med din idé til fagprøveprojektet og skrive en problemformulering. Du vil få tildelt en vejleder, når du møder ind på skolen mandag morgen.
Du starter ugen med at lave en digital præsentation af en portfolio. Denne øvelse støtter dig i at evaluere og reflektere over dit arbejde i skolen og i din oplærings-virksomhed. I løbet af ugen skal du ligeledes udarbejde en fagprøveaftale, som både du, din uddannelsesansvarlige samt din vejleder kan godkende.
Der er ikke tale om decideret undervisning i løbet af ugen, men din vejleder står til rådighed i det omfang som I aftaler i fællesskab.
Den eneste måde at blive god til at holde oplæg er øvelse, øvelse og mere øvelse. Men det er også vigtigt at vide, hvad der kendetegner gode oplægsholdere. Vi ser nogle eksempler på dygtige talere, og analyserer hvad det er, der fungerer godt for dem.
Det er ikke ligegyldigt, hvordan du fremstår, når du vil overbevise din modtager om et budskab. Vi taler om personlig fremtræden og effekter som fx mimik, gestik og bevægelse. Derudover vil vi komme ind på emnet nervøsitet.
Vi skal arbejde os væk fra kedelige Powerpoint præsentationer, der ikke formår at engagere tilhørerne. Ved hjælp af konkrete værktøjer og teknikker øver du dig i at lave præsentationer der fænger.
Som afslutning på ugen skal du lave en præsentation som du skal fremlægge for et publikum.
Excel er et meget brugt program ude i de fleste virksomheder, og med god grund. Der er mange muligheder i et regneark, som kan bruges i rigtigt mange forskellige situationer.
Vi starter ugen med at få opfrisket de grundlæggen-de regneregler, som alle har lært og glemt igen, så vi kan tale samme sprog som Excel. Derefter prøver vi at arbejde i en eksisterende regnearksmodel. Excel har rigtigt mange smarte indbyggede funktioner, som kan hjælpe med at automatisere komplicerede arbejdsgange. For at kende og kunne bruge dem aktivt, arbejder vi ud fra selvinstruerende materialer, der har en række opgaver i forskellige sværhedsgrader.
De sidste to dage har du mulighed for at arbejde med et regneark fra din oplæringsvirksomhed. Det kan være regneark, der kan designes bedre, beskyttes mod forkert brug, med mere. Dette kræver, at du de første tre dage når et kompetenceniveau, der gør dig i stand til at arbejde selvstændigt med et regneark fra din oplæringsvirksomhed.
Vi skal blive klogere på, hvad der gør en tekst god at læse og stifter bekendtskab med begreber som verbalsubstantiver, pendulord, forvægt og bagvægt.
Vi har fokus på tegnsætning og går i dybden med den korrekte brug af de store og de små tegn. Igennem en række forskellige øvelser lærer du at skrive grammatisk korrekte tekster, som er letforståelige for modtageren.
Et overskueligt layout er noget af dét, der gør en tekst læselig. Vi skal arbejde med at gøre teksten indbydende at se på, så man har lyst til at læse den.
I løbet af ugen lærer du at dele skriveprocessen op i faser og bruger det som udgangspunkt for at skrive en tekst. Derudover stifter du bekendtskab med nogle redskaber, som kan hjælpe dig i de forskellige faser af skrivearbejdet. Efter undervisningen vil du have fået erfaring med at skrive en gennemarbejdet tekst på baggrund skriveprocessens tre faser.
Vi skal også arbejde med både kreativ skrivning og faglig formidling.
Økonomi for administration giver en praksisnær tilgang til økonomi og regnskab. Du vil opnå kompetencen til at udføre regnskabsmæssige opgaver i økonomistyringsværktøjer til sikring af virksomhedens drift. Administrative opgaver inden for økonomi indebærer brug af økonomistyringssystemer samt it-værktøjer fx. excel. Denne skoleperiode bygger videre på dine faglige forudsætninger fra grundforløbet og sætte teorierne og begreberne ind i en meget praksisnær kontekst.
Efter denne skoleperiode kan du blandt andet læse årsregnskaber og forstå de vigtige elementer til beregning af relevante nøgletal. Du kan bogføre i økonomisystemer og kan foretage registreringer og dokumentation herfor, du kan lave kontoplaner i et økonomistyringssystem, konteringsinstrukser og meget mere.
Som afslutning på ugen skal du, sammen med din gruppe, lave en opsamling på de delopgaver, som I har lavet i løbet af ugen og fremlægge denne for jeres underviser.
Har du spørgsmål til opstart, tilmelding, skoleperioder mv. så er vi klar til at hjælpe dig.
Tilmeld dig skolens nyhedsbrev for at holde dig opdateret om nyheder der er relevante for nuværende og kommende elever, samt forældre til nuværende og kommende elever.
Weeeeee! Vi er beæret over at netop du er kommet med ombord! Tak.