#HHX

Innovationselever udvikler bæredygtig og sund energidrik

Af: Karina Anée Købke

Iværksætteri og entreprenørskab på skoleskemaet: Traditionen tro dystede innovationselever fra Handelsgymnasiet HHX om at udvikle den bedste forretningsidé. I bedste Løvens Hule stil kæmpede over 200 elever om at skabe den mest succesfulde forretningsidé. En bæredygtig og sund energidrik løb med prisen.

Eva og Line - vil gerne være iværksættere efter HHX

”Vi har valgt HHX på Køge Handelsskole fordi vi vil være iværksættere”, fortæller Eva og Line, to af årets vindere af den prestigefulde titel fra årets traditionsrige InnoCamp på Køge Handelsskole.  

Vindergruppen har idéudviklet på en alternativ energidrik, der både er bæredygtig, sukkerfri, uden tilsætningsstoffer - og tilmed sund. De fik nogle ret vilde ord med på vejen af det rutinerede dommerpanel, der alle til dagligt rådgiver om iværksætteri eller selv er iværksættere. Blandt andet at elevernes forretningsidé har et kæmpe kommercielt potentiale.

”Hvis I går videre med projektet, så vil det bestemt været et attraktivt projekt for investorer”, lød det fra dommerne, da vinderne af årets InnoCamp blev kåret på scenen.

I alt dystede 32 grupper og godt 200 innovationselever. I tre dage har de på tværs af klasser arbejdet intenst med deres forretningsidéer, stærkt inspireret af campens opstart, hvor to succesfulde iværksætterteams -InnoLiving og Hubb Kitchen - kickstartede campen med deres iværksætterhistorier.

InnoLiving er tidligere elever fra HHX, der nu har virkelig stor succes med deres start-up-eventyr - De startede faktisk deres virksomhed op i begyndelsen af 3.g på HHX.

Vil gerne ende som Jesper Buch

Eva, Line, Lucas og Niklas havde ikke prøvet at arbejde sammen før InnoCampen. Men alle fire elever vil gerne iværksættervejen og ”ende som Jesper Buch”.


”Det var virkelig fedt at arbejde sammen om et virkeligt projekt med nogen, man ikke kender. Vi ville det samme, og det var super-motiverede af at mærke, at vores idé kunne noget. Og så var det selvfølgelig rart, at dommerne var så begejstrede for den,” fortæller vinderne.

Idéer udvikles i samarbejder

Innovationseleverne er før InnoCampen bevidst blevet inddelt på kryds og tværs af klasser og årgange, da det er i krydsfeltet at innovation og gode idéer opstår.

”Eleverne skal også lære at arbejde sammen med andre mennesker, hvilket er alment dannende og udviklende og i det energifelt, at de bedste idéer udvikles,” forklarer Anisa Buskov, der til daglig underviser eleverne i innovation.  

Grupperne skulle anvende deres viden fra undervisningen om målgruppe segmentering og markedsføring samt budgetudvikling til at understøtte deres idéudviklingsproces. På tredjedagen fremlagde grupperne deres idéer foran dommerne ad flere omgange - inden de tre bedste idéer blev kåret på scenen.


Det blev den bæredygtige energidrik, der løb med sejren – det bliver spændende at følge elevernes videre rejse med projektet.

Tak til dommerne, der brugte deres tid på fremtidens spirende iværksættere:

Martin Juul-Olsen. Investeringscoach, Vækstfabrikken

Natasja Pedersen. CEO, Fuelize ApS

Henrik Mikkelsen. Lektor, Zealand

Dorthe Bøgh Madsen. Adm. Direktør, Thanex

Mohammed El Bouaboallati. Regionsleder, Fonden for Entreprenørskab

Læs også...