#HHX

Fuldt fokus på fremtiden

Af: Karina Anée Købke

Peter Klitkou er student fra International Business Studies på Køge Handelsgymnasium i 2013.  Han har siden 2016 været selvstændig med reklamebureauet PK Medier, mens han sideløbende har læst på CBS. Lige siden 9. klasse har han forsøgt sig som selvstændig og altid samlet på erhvervserfaring og know how, som han i dag trækker på.

Peter Klitkou er 28 år, og han driver til dagligt reklamebureauet PK Medier, som holder til på Amager. Kimen til virksomheden lagde han i januar 2016, og i 2021 rundede virksomheden 15 ansatte. I PK Medier arbejder Peter Klitkou og hans kollegaer udelukkende med online markedsføring, og som Peter Klitkou selv siger, så hører PK Medier til blandt førende reklamebureauer i Danmark indenfor restaurationsbranchen, hvor de arbejder med SEO og online tilstedeværelse for kendte madbrands som Sticks'n'Sushi, Madklubben, Grillen Burgerbar, OLIOLI, Mad & Kaffe, Grød, MASH og en masse andre kæder på det danske marked. Og med kædernes afstikkere over grænserne til blandt andet Norge, Sverige, Tyskland og England, så er PK Medier med.

Fra den spæde start

”Jeg blev student fra International Business Studies på Køge Handelsgymnasium i 2013, og jeg fortsatte direkte på HA almen på CBS – og afsluttede mit studieforløb med en kandidat i statistik og online markedsføring (Cand.merc. i Økonomisk markedsføring) på CBS,” siger Peter Klitkou.

”Jeg har altid arbejdet – forskellige deltidsjobs under mine studier, og første gang jeg sprang ud som selvstændig var i 9. klasse. Senere gik jeg fuld tid med opstarten af PK Medier i løbet af mit 3. år på bacheloren på CBS. Jeg har altid for, min egen udviklings skyld, prioriteret erhvervserfaring, og særligt de sidste tre år af mit studieliv, selv under specialeudviklingen prioriterede jeg erhvervserfaringerne og så passede jeg mit studie i aften- og weekendtimerne, på den måde kunne jeg være der for mine kunder i dagtimerne på hverdage,” siger Peter Klitkou.

Vær tro mod din plan

For Peter Klitkou har det altid handlet om en balancegang og at følge sin mavefornemmelse og ambitioner.

”Da jeg startede PK Medier under mit studie, have jeg enormt fokus på balancen. Jeg deltog fysisk i undervisningen når vi startede et ny fag, skrev opgave og eksaminer, men resten af tiden prioriterede jeg virksomheden. Det vigtigste jeg lærte i den periode var, at man ikke skal sammenlige sig for meget med sine medstuderende. Nogle vælger fuld fokus på studierne og de gode karaktere, og andre, som jeg selv, prioriterede min virksomhed og erfaringen derfra. Og begge dele er lige gode, der er nemlig ikke noget facit på den rigtige karrierevej, man skal bare følge sin mavefornemmelse og være tro mod sin plan,” siger Peter Klitkou.

Es i baghånden

Selvom PK Medier fyldte meget under Peter Klitkous studietid, ville han bestemt ikke være foruden sin uddannelse, fordi den giver ham en god ballast som han trækker på hverdag.

” I dag står jeg med en profil, hvor jeg har masser af praktisk erfaring og know-how i forhold til, hvad vores kunder efterspørger. Og i hverdagen er det klart en force for mig at jeg har min akademiske ballast, som hver dag bidrager til mit selvudnævnte speciale i ”problem – og udfordringsløsninger, ” siger Peter Klitkou.

”Min rejse siden Køge Handelsskole og CBS har også betydet et stort og alsidigt netværk, for mine gamle medstuderende og jeg, er gået i hver vores retning – og det gør mit netværk spændende og brugbart. Og det skal man bare trække på!” siger Peter Klitkou.

Gode råd deles

”Det har givet frugt for mig at vælge vejen som studerende og praktiker, og jeg vil anbefale andre den tilgang. Som studerende – og som ung – skal man løbende mærke efter hvilken retning, man gerne vil, og man skal gøre sig nogle overvejelser omkring den erhvervsprofil, man er ved at skabe for sig selv – gennem sit studie og de ting, man både aktivt og passivt gør ved siden af. Så pas på med blot at følge strømmen og gøre det som flertallet af personer omkring dig gør – der er ingen der siger at den vej er den rette for dig,” siger Peter Klitkou.

”Jeg vil også give det råd, at man endelig skal give den fuld gas på arbejdsmarkedet – om det så er som selvstændig eller ansat – i løbet af studietiden, for det bidrager uden tvivl til et netværk efter studiet – og man lever bedre op til de krav, som arbejdsmarkedet stiller til nyuddannede om erfaringer. Hvis man gør som jeg gjorde, så skal man være klar over, at det kræver et stort fokus og en dedikation, som man skal være indforstået med. For der er da ting jeg er gået klip af i løbet min studietid, men i dag vil jeg ikke være foruden de valg jeg har taget,” siger Peter Klitkou.

Læs også...