Undervisere fra Køge Handelsskole vinder fornem pris
To undervisere fra kontoruddannelsen på Køge Handelsskole vinder 1. pladsen for Årets bedste diplomopgave i erhvervspædagogik (Årets DEP). Deres projekt fremhæves for at nytænke problemløsning og udvikling af bæredygtighed i kontoruddannelsen.
Prisoverrækkelse hos Uddannelsesforbundet
”Så så man lige kontoreleverne gå udenfor”. Dét et titlen på Irina Hilma og Louise Them-Hansens eksamensprojekt om bæredygtig undervisning på erhvervsuddannelserne. I weekenden løb de med 1. pladsen, da deres projekt blev kåret til årets bedste:
”Mange taler om bæredygtig undervisning, men vi havde et behov for at finde ud af hvad det konkret betyder for kontoruddannelsen med speciale i administration, som vi underviser på,” fortæller Irina og Louise, der til daglig underviser på kontoruddannelsen på Køge Handelsskole.
Begge undervisere er glade for anerkendelsen; også ift. at der nu kommer mere fokus på bæredygtighed i erhvervsuddannelserne:
”Det er selvfølgelig ekstra rart, at vi er dykket ned i et felt, som andre også har fundet værdi i. Vi tager små skridt hver dag, når det kommer til bæredygtig undervisning. Vi har nu den første elev der beskæftiger sig med bæredygtighed i sin fagprøve, hvor hendes emne er implementering af bæredygtige tiltag i hendes oplæringsvirksomhed. Så det går den rigtige vej.”
Kompetent underviser-mix
Hans Severinsen, uddannelseschef for EUX- og EUD Business på Køge Handelsskole, er stolt:
”Jeg er meget, meget stolt over at have to så dygtige og relativt nye lærere ansat. Det er naturligvis en kæmpe og fortjent anerkendelse for Louise og Irina, men på Køge Handelsskole kan vi også glæde os over, at vi har nogle kolleger ansat, som omverdenen lægger mærke til. De har valgt et særdeles aktuelt emne at skrive deres diplomopgave i, de har med både teori og empiri formået at få emnet belyst, så det er forståeligt og brugbart i deres og andres lærergerning fremover.”
Hul på fremtidens undervisning
Det er ofte alle mulige andre brancher, man taler om først, når man taler om bæredygtighed. Irina og Louise konkluderer, at undervisning i bæredygtighed bør integreres i allerede eksisterende fag, foregå i tæt samspil med omgivelserne, og at der bør undervises erfaringsbaseret i bæredygtighed.
Både uddannelseschef og undervisere er sikre på, at når fremtidens bekendtgørelser for erhvervsuddannelser bliver beskrevet, så vil bæredygtighed og verdensmål indgå rigtig mange steder. Men hvorfor vente?
”Louise og Irina har taget hul fremtidens undervisning på dette område, og har formået at inkorporere bæredygtighed, hvor det giver give mening. De har stimuleret sanserne, så læringen sætter sig bedre fast.
Det er et fint eksempel på en ny og anderledes måde at tænke på og et eksempel som mange andre undervisere kan følge,” fastslår Hans Severinsen.
Og dommerpanelet til årets festligt prisuddeling bakker op:
”Irina og Louise fremanalyserer overbevisende og systematisk, hvorledes bæredygtighed er et komplekst forehavende i en kultur og et uddannelsessystem, hvor undervisningen er opdelt i fag, hvor de studerende kun er på skolen i korte perioder, og hvor bekendtgørelse og organisation ikke som en selvfølge lægger op til at integrere bæredygtighed i den daglige undervisning,” lød ordene fra dommerkomitéen.
Fakta: Om DEP-prisen
Årets DEP er et samarbejde mellem alle seks professionshøjskoler i Danmark og uddeles hvert år til tre afgangsstuderende, der hver især har skrevet et spændende og vedkommende afgangsprojekt i forbindelse med afslutningen af Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik.
Prisen sponsoreres med 5.000 kr. hver fra fire sponsorer: Uddannelsesforbundet, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, Praxis og Danske SOSU-skoler.