Hvordan med parkering? Hvad gør jeg med Ungdomskort? Hvornår er der ferie? I Elevhåndbogen finder du alt det praktiske omkring din uddannelse.
Aktiviteter i kontaktlærergruppen - og på årgangen
Du vil i løbet af året møde nogle aktiviteter, hvor du deltager som del af din klasse og sammen med klassens kontaktlærer eller sammen med en faglærer. Det drejer sig fx om følgende aktiviteter:
Ekskursioner til fx Folketinget eller et virksomhedsbesøg
Socialt arrangement på årgangen, f.eks. teambuilding og pizza
Studietur
Sprogskole i Malaga
Sprogskole i Irland
Ekskursioner
Hver klasse har nogle arrangementer "ude af huset", der har relation til undervisning. Det kan være kontaktlærer og klassen tager af sted alene, men det kan også være hele årgangen, der tager af sted på ekskursion. Ekskursioner kunne fx være til Folketinget, Nationalmuseet eller virksomhedsbesøg i Tivoli.
Studietur
På EUX Business 2. år arrangerer lærerne studieture, hvor alle elever på kan komme til at opleve en fremmed storby og den kultur, der findes i et andet land. Turene er et rigtig godt fundament for den gode trivsel på skolen. I 2024 går studieturen til New York.
I det kommende skoleår udbyder skolen for 2025 to studieture. En studietur til New York og en studietur til en storby i Europa - nemlig Barcelona.
Malaga
Du har mulighed for at komme en tur til Malaga på Malaga Business Boot Camp i to uger i foråret. Du går på sprogskole om formiddagen – to dage med spansk og resten af dagene engelsk. Om eftermiddagen arbejder du sammen med studerende fra andre lande med lokale virksomheder, om at finde løsninger på virkelige problemstillinger i virksomhederne. Til sidst afsluttes forløbet med, at alle grupper præsenterer deres arbejde for hinanden og for de fremmødte virksomhedsejere.
Så hvis du har lyst til at rejse og komme ud at opleve verden, er dette et super tilbud. Det kræver en ansøgning, da der er færre pladser end antallet af elever på årgangen. Dine lærere vil informere dig om, hvornår ansøgningsfristen er for at ansøge om at komme på Malaga Business Boot Camp.
Turen er støttet at EU, så din egenbetaling for denne tur er meget beskeden.
Irland
Du har mulighed for at komme tre uger til Irland på sprogskole. Her får du engelskundervisning med andre studerende fra hele verden. Du bliver indkvarteret hos en lokal familie og bliver således introduceret til de lokales levemåde.
Der vil være en lærer med den første uge, og derefter vil du kunne få hjælp hos vores samarbejdspartner derovre.
Så hvis du har lyst til at rejse og komme ud og opleve verden, er dette et super tilbud. Det kræver en ansøgning, da der er færre pladser end antallet af elever på årgangen. Dine lærere vil informere dig om, hvornår ansøgningsfristen er for at ansøge om at komme i på sprogskole i Irland. Turen er støttet at EU, så din egenbetaling for denne tur er meget beskeden.
Der er også fællesaktiviteter for alle elever. I forbindelse med disse aktiviteter vil du få lejlighed til at lære alle de andre elever at kende. I løbet af året er der planlagt følgende fællesaktiviteter:
Sportsdag
Sportsdagen er for alle elever på afdelingen, og den foregår i og omkring Køgehallen. Du møder omklædt i Køge hallen, hvor der er fælles opvarmning. Herefter starter de egentlige, men ofte lidt utraditionelle sportskonkurrencer.
Hvert skoleår arrangeres der løbende foredrag, koncerter, underholdning, sidste skoledag mv., der ofte vil være relateret til aktuelle samfundsmæssige forhold.
I de seneste skoleår har eleverne bl.a. kunnet opleve følgende foredragsholdere på fælles- arrangementerne:
Oplæg ved fotograf Jacob Holdt
- Om at sige ja ….og integrere os med dem vi ikke bryder os om
Jacob Holdt fortalte om sine anderledes livsværdier med at sige ja til kriminelle, prostituerede, massemordere, Ku Klux Klan, KGB, terrorister osv. Dette billedforedrag er i dag hans mest populære. Det tog udgangspunkt i hans eget liv i årene efter, at Amerikanske Billeder blev en verdenssucces og hans forsøg på også at gøre dette til en succes for dem dette handlede om, de udstødte, fattige, marginaliserede osv. Han fortalte underholde og provokerende om, hvordan han vha. ikke-voldelig kommunikation først integrerede sig med de sorte i USA’s voldelige ghettoer, siden med de mest voldelige elementer i verdens farligste slumkvarterer i Sydafrika og Haiti, bøsser og lesbiske, hjemløse, flygtninge, nazister og Ku Klux Klan og endog massemordere i USA. Langsomt drejede fokus over på vores hjemlige verden, hvor han viste, hvordan han integrerede sig med både muslimer og DF’ere – humoristisk fortalt med billeder fra de endeløse etniske bryllupsfester han blev inviteret med til “og alle de penge jeg sparer ved at leve af muslimsk festmad hele tiden”.
The Crazy Christmas Cabaret
Vores elever på EUX var i december i Tivoli for at se The Crazy Christmas Cabaret.
Stykket varede 2,5 time og foregik på engelsk. Det var fyldt med typisk engelsk humor og sang, og det sproglige niveau var perfekt til vores elever. Stykket involverede undervejs eleverne og opfordrede dem til at komme med bestemte tilråb på udvalgte steder.
Dette års Christmas Cabaret var meget engagerende og fyldt med energi, hvilket smittede af på vores elever. De fik hørt ægte talt engelsk i hele den tid stykket varede. Det var virkelig en succes.
Besøg på Nationalmuseet - KA-CHING! Få styr på pengene – et sjovt privatøkonomisk dilemmaspil
Dette forløb handler om økonomiske valg. Forløbet er bygget op omkring et dilemmaspil, hvor eleverne bliver sat overfor en række valg og prioriteringer i jagten på det “gode liv”. Eleverne vil løbende komme rundt i udstillingen og kan bruge deres viden om genstandene til at vinde ekstra point.
Kernestoffet, der arbejdes med, er bl.a.: Udbud og efterspørgsel, indkomst, forbrug, købsadfærd, lån, opsparing og overvejelser af privatøkonomisk karakter samt overvejelser om valg og fravalg i voksenlivet. I det aspekt understøtter forløbet også elevernes almene dannelse.
Nogle af de dilemmaer, eleverne skal tage stilling til, er:
Hvad er vigtigst for dig – en høj løn eller megen fritid?
Køber du brugt eller nyt? Billigt eller dyrt? Kvalitet eller kvantitet?
Hvis du havde lige så mange penge som Elon Musk, hvad ville du så bruge dem på?
Du er kommet i gæld. Hvad gør du?
Overvejelser omkring klima, miljøpåvirkning og arbejdsvilkår i forbindelse med forbrug.
Oplæg v/ Kenneth Hansen (Luksusfælden) - Økonomisk Råd
Kenneth Hansen fra Økonomisk Råd - også kendt fra Luksusfælden - holdt foredrag med gode råd og viden om privatøkonomi. Han fortalte om sin oplevelse af, at flere og flere unge ender i RKI pga. manglende viden om privatøkonomi og hvilke konsekvenser det kan have at låne penge. I sit foredrag kom han bl.a. også ind på, hvad en års- og forskudsopgørelse er, hvad et budget er og hvordan det bruges, hvad ÅOP er, farerne ved kviklån og hvorfor det er en god idé at have en opsparing. Kenneth Hansen kommer også i 2024 og holder foredrag.
Fredagscafé
Late Night café
Ovenstående aktiviteter kan variere.
Gallafest
I foråret afholdes Gallafest.
Translokation
Translokationen er skolens officielle farvel til eleverne med en tak for nogle forhåbentligt gode og udbytterige skoleår. Der overrækkes afgangsbeviser, og uddannelseschefen holder tale. Elever, der i årets løb har ydet en særlig indsats, får overrakt legater.
EUX Business er en erhvervsuddannelse, men indeholder mange af de samme faglige niveauer som gymnasieuddannelserne. Med en EUX Business får du både et Erhvervsuddannelsesbevis og et bevis for en Erhvervsfaglig studentereksamen.
EUX Business giver mulighed for at komme hurtigt ud i erhvervslivet og gøre karriere, men uddannelsen åbner samtidig muligheden for at fortsætte studierne på en videregående uddannelse. Vælger du læreplads efter de to år, har du hele uddannelsen efter fire år. Herefter er der mulighed for at læse på en videregående uddannelse.
Du skal primært vælge en EUX Business, hvis du er ambitiøs og ønsker et arbejde inden for følgende områder:
Kontor
Detail (Butik)
Handel
Event
Finans
Når du har fået bevis for EUX 1. del, har du fuld standardmerit i forhold til at skifte til de andre merkantile uddannelsers hovedforløb. Du kan derfor indgå uddannelsesaftale inden for alle merkantile uddannelser uden supplering af grundforløbet, hvis du skifter uddannelse. Det betyder, at du har skiftekompetence - altså at skifte mellem de merkantile uddannelser, uden du skal optages på grundforløbet på den uddannelse som du skifter til.
Ledelsen og Studiecentret - se fanen Kontakt ledelsen
Caféen
Du kan i caféen købe ”dagens ret”, skolebrød, smørrebrød, frikadeller, kartoffelsalat, pastasalat, frugt, toast, salatbar, mejeriprodukter m.m. Skolens café lever op til Kantinediplomet, og det vil sige en sund cafe.
Da du og andre helt sikkert bedst kan lide at spise i pæne og rene omgivelser, skal du rydde op efter dig og sætte stolen på plads, når du forlader caféen!
Caféen har åbent:
Mandag til torsdag:
08.00 - 08.30
09.30 - 10.20
11.30 - 13.00
Mandag til torsdag:
13.30 - 14.00
Forsikring
Forsikringer skal du selv sørge for, idet skolen ikke har tegnet forsikring for dig.
Tyveriforsikring (indboforsikring):
Du hæfter selv for tyveri og beskadigelser på dine værdigenstande, hvis du vælger at medbringe dem i skoletiden.
Bliver dine ting stjålet eller beskadiget på skolen/i skoletiden (gælder også på studieture og udflugter), skal din egen indboforsikring dække dette efter de betingelser, der er gældende.
Efterlad derfor aldrig dine værdigenstande uden opsyn og pas på dine værdigenstande. Skolen har ikke mulighed for at udbetale erstatninger.
Ulykkesforsikring:
Hvis du kommer til skade i skoletiden, er det din egen ulykkesforsikring, der eventuelt skal udbetale erstatning.
Er du over 18 år, skal du have din egen police, medmindre du er omfattet af din families ulykkesforsikring.
Det er vigtigt, at du passer på dig selv og dine studiekammerater.
Det er vigtigt, at du passer på dig selv og dine værdier.
Forsikringer i forbindelse med studieture:
Desværre sker det til tider, at eleverne får frastjålet deres punge på gaden eller de kommer til skade. Du skal selv tegne nødvendige forsikringer i forbindelse med din(e) studietur(e), idet det ikke er indberegnet som en del af udgifterne til rejsen, når skolen betaler for den.
De forsikringer du skal have i orden er:
- afbestillingsforsikring (tegnes inden der bestilles og betales for studieturen fra skolens side) - denne dækker ifald du bliver syg inden studieturen og ikke kan komme med
- rejseforsikring (tegnes senest dagen før du skal rejse på studietur) - denne dækker hvis du bliver syg, når du er afsted, og som oftest kan du tilkøbe muligheder for erstatning ved mistet baggage eller ulykke/ansvar hvis uheldet er ude.
- tjek op med din indboforsikring, om du har en og hvad den dækker.
Kopimaskiner/printere
Elevkopimaskinerne er placeret rundt omkring på skolen. Du kan benytte dem alle. Du skal bruge dit studiekort for at kunne anvende kopimaskinen/printeren.
Du må kun benytte kopimaskinerne til kopiering af materiale i forbindelse med undervisning, f.eks. artikler eller projekter. Hvis kopimaskinerne misbruges, kan det i grove tilfælde medføre bortvisning.
Handicapforhold
Køge Handelsskole er tilgængelig med fysisk handicap og til kørestolsbrugere.
Handicap parkering:
Der er et antal handicap-parkeringspladser tæt på hovedindgangen, Uddannelsesvej samt på bagsiden til Ny bygning, Campusbuen. Husk at bruge dit handicapskilt, så du undgår p-bøde.
Handicap-toiletter:
I ny bygning finder du gode handicaptoiletter.
Kommer du fra rød bygning, skal du op på 1. sal i rød bygning og videre over broen til den ny bygning.
Efter broen drejer du til højre (undervisningslokalerne her hedder 710-714), og på den anden side af personaletoiletterne, finder du et handicaptoilet, der bl.a. også er udstyret med lift-system.
Du finder endvidere handicap toiletter på 2. sal i den ny bygning. Det ligger ovenpå handicaptoilettet på 1. sal.
Du når 2. sal i nybygning ved at tage elevatoren næsten nede for enden af gangen med lokalerne 710-714.
Elevbogskab
I EUD/EUX afdelingen er der nogle elev-bogskabe, som du kan låne.
o Skabene låses med en hængelås, du selv skaffer.
o Skabene kan bruges til opbevaring af bøger, computere og noter.
Husk at tage hængelåsen med dig, når du ikke bruger skabet.
Fraværet opgøres procentuelt. Den fastsatte grænse for tilladt fravær er 10 % set på årsplan. Disse 10 % skal dække ALT lige fra almindelig sygdom til forsinkede tog og busser m.v.
Alle elevers fravær kontrolleres hver uge og følges omhyggeligt af såvel skolens ledelse, din kontaktlærer og din studievejleder.
Bekymringsskrivelse: Hvis dit fravær overskrider de 10 %, sendes en bekymringsskrivelse med krav om, at du skal nedbringe dit fravær.
Skriftlig advarsel: Hvis du ikke bringer dit fravær ned under 10 %, skal du møde til samtale i vejledningen. Her modtager du en fraværsaftale, som kræver fuldt fremmøde indtil fraværet er faldet tilstrækkeligt.
Hvis du er under 18 år, sendes alle breve til forældre.
Der følges op på, at du overholder aftalen. Når aftalen udløber, skal du komme i vejledningen til opfølgning.
Nedbringes fraværet fortsat ikke, kan du miste din SU og/eller blive meldt ud.
Det er din pligt skriftligt at fortælle vejledningen om særlige forhold, f.eks. en kronisk sygdom, der kan betyde, at du ikke kan overholde fraværsgrænsen. I så fald tages der individuelle hensyn og der laves en særlig fraværsaftale. Eventuelle udgifter i forbindelse med dokumentation er dine egne.
Det er meget vigtigt, at du allerede ved skoleårets start taler med din studievejleder om særlige forhold. Selvom du har talt med din kontaktlærer og studievejleder om særlige forhold, vil du stadig modtage de officielle fraværsbreve og komme på en særlig fraværsaftale.
Skriftligt fravær
Du har pligt til at aflevere alle de skriftlige opgaver, du bliver stillet af dine lærere. Dine faglærere registrerer dine afleveringer, og ved manglende afleveringer bliver din kontaktlærer orienteret. Der gøres status over dit skriftlige fravær 3 gange årligt; i forbindelse med efterårsferien, juleferien og ved påske.
Du advares af din kontaktlærer om eventuelt skriftligt fravær, og din kontaktlærer giver dig en frist for aflevering af de manglende opgaver. Overholder du ikke fristen, vil det kunne føre til, at du bliver meldt ud.
Udmeldelse
Hvis du i løbet af uddannelsen ønsker at udmelde dig, skal du henvende dig til en studievejleder. Her vil du blive bedt om at udfylde og underskrive en udmeldelsesblanket. Hvis du er under 18 år, skal du være opmærksom på, at kun dine forældre (evt. værge) kan udmelde dig, og dette skal ske skriftligt til skolens vejledning.
Som du måske kender det fra folkeskolen, så har vi også på Køge Handelsskole et Elevråd. Elevrådet består af elevrepræsentanter fra de forskellige klasser, som arbejder med forskellige studiemiljø- aktiviteter. Det kan være elevtrivselsundersøgelser, fredags café, fester, skoleturneringer i fodbold, golf, ture, mm.. Vi mødes ca. 8 gange om året.
EUX og EUD Business afdelingen
EUX består af 10 klasser, og undervisningen foregår i bygningerne på Uddannelsesvej 20, som du nemt når med bil, cykel eller offentlig transport. Du finder informationer på www.khs.dk
EUD og EUX Business er en del af Campus Køge
Vi er stolte af at være en del af Campus Køge, der energisk tager mere og mere form som et uddannelses-og studieområde. Der er i campusområdet studieboliger, sportsfaciliteter, innovationsmiljø med mere, som skal være med til at skabe et indbydende og mangfoldigt studiemiljø med liv døgnet rundt.
På Campus Køges hjemmeside og Facebookside kan du bl.a. følge med i løbende ændringer på området.
På Køge Handelsskole arbejder eleverne ofte sammen i grupper. Du vil sandsynligvis komme til at arbejde i nogle nye grupper hver uge. Det giver dig den fordel, at du lærer at samarbejde med en større gruppe mennesker end lige dine nærmeste venner.
Undervisningen tilrettelægges som en blanding af klasseundervisning, gruppearbejde, onlineundervisning og tværfaglige projekter. Under overskriften, "Ugeskema" i Elevhåndbogen kan du se, hvordan dit skema kan se ud for en almindelig uge – både på EUX Business 1. år og EUX Business 2. år.
Kodeordene, som vi arbejder efter
Kodeordene, som vi arbejder efter, er:
lære at lære
tage ansvar for eget liv og læring
personlig udvikling
nærhed mellem lærer og elev
Lære at lære betyder, at du lærer bedst, når du arbejder. Det er ikke tilstrækkeligt, at lærerne arbejder - altså står oppe ved tavlen og fortæller dig, hvad du skal gøre. Først når du selv går aktivt ind i skolearbejdet, får du lært stoffet til bunds og kan anvende det uden for skolen.
Tage ansvar for eget liv og læring betyder, at du er med til at beslutte, hvad du gerne vil lære - efter du er blevet vejledt om konsekvenserne af dine valg. Beslutter du dig for at være aktiv og engageret, står vi parat med mange og varierede tilbud.
Personlig udvikling betyder bl.a., at du sammen med din kontaktlærer taler om, hvordan du klarer dig i samarbejdet med de andre elever og lærerne osv.
Nærhed mellem lærer og elev betyder, at vi afsætter tid til at diskutere og tale med hinanden - f.eks. om, hvordan uddannelsen og skoleforløbet fungerer.
Fra august 2024 er vi fem 1. års klasser og fem 2. års klasser på EUX Business.
På det første år på EUX Business skal du have otte grundfag på niveau C - nogle i første halvår og andre i andet halvår og de fordeler sig således:
Dansk (efterår)
Engelsk (efterår)
Samfundsfag (efterår)
Erhvervsinformatik (forår)
Virksomhedsøkonomi (forår)
Organisation (forår)
Afsætning (forår)
Matematik (forår)
I løbet af året vil du også modtage undervisning i Erhvervsfag 1, 2 og 3, hvor du introduceres til erhvervslivet inden for emner som fx arbejdspladskultur, praktiksøgning, arbejdsplanlægning og innovation. Erhvervsfagene er uden niveau.
Herefter følger et Studiekompetenceår (EUX Business 2. år) med uddannelsesområderne:
Kontor
Detail
Handel
Event
Finans
Alle uddannelsesområder har følgende fag og niveauer:
Dansk A, Engelsk B, Informatik B, Samfundsfag B, Afsætning B, Virksomhedsøkonomi B samt et af valgfagene Spansk C, Tysk C eller Erhvervsjura C.
Værdier
På Køge Handelsskoles EUX og EUD afdeling lægger vi særlig vægt på følgende fire værdier:
Faglighed
Dialog
Trivsel
Fællesskab
På afdelingen er vi mange mennesker sammen, og hvis alle skal komme til orde og trives på skolen, så er det vigtigt, at der er en god og fornuftig dialog mellem os. Det er blandt andet vigtigt, at vi taler pænt til hinanden og udviser respekt over for hinanden, både lærere og elever imellem og elever indbyrdes.
God trivsel kommer blandt andet af, at den enkelte kan føle sig tryg på skolen, og den tryghed kommer blandt andet af respekten for hinanden, at der ikke mobbes og at der er en god og positiv stemning på afdelingen. Et godt fællesskab øger også den gode trivsel. Det skal være rart at tage af sted til skole hver morgen.
Vi har en antimobbestrategi.
Vi har en fastholdelsesstrategi.
Der foregår løbende mindre evalueringer af undervisningen i klassen, og det vil være muligt at diskutere, hvad der var godt eller mindre godt ved undervisningen, samt komme med forbedringsforslag. Men også din egen indsats og dine kammeraters indsats skal evalueres.
Der foretages en gang om året en stor spørgeskemaundersøgelse via computeren, hvor du skal besvare en masse spørgsmål, der blandt andet omhandler undervisning, kontaktlærer, studievejledning, det sociale klima samt din egen arbejdsindsats.
Alt omkring evalueringer, karakterer mv. har vi samlet under Kvalitet.
Krav på EUX Business
Fra august 2024 er vi fem 1. års klasser og fem 2. års klasser på EUX Business.
På det første år på EUX Business skal du have otte grundfag på niveau C - nogle i første halvår og andre i andet halvår og de fordeler sig således:
Dansk (efterår)
Engelsk (efterår)
Samfundsfag (efterår)
Erhvervsinformatik (forår)
Virksomhedsøkonomi (forår)
Organisation (forår)
Afsætning (forår)
Matematik (forår)
I løbet af efteråret vil du også modtage undervisning i Erhvervsfag 1, 2 og 3, hvor du introduceres til erhvervslivet inden for emner som fx arbejdspladskultur, praktiksøgning, arbejdsplanlægning og innovation. Erhvervsfagene er uden niveau. Uddannelsesspecifikke (USF) fag er rettet mod din uddannelsesretning og du skal afslutte med en eksamen i USF for at komme videre på EUX 2. år.
Herefter følger et Studiekompetenceår med uddannelsesområderne:
Kontor
Detail
Handel
Event
Finans
Alle uddannelsesområder har følgende fag og niveauer:
Dansk A, Engelsk B, Informatik B, Samfundsfag B, Afsætning B, Virksomhedsøkonomi B samt et af valgfagene Spansk C, Tysk C eller Erhvervsjura C.
Du har et medansvar for løbende at holde dig orienteret om, hvad der sker på din skole og på EUX Business.
Skolens administration anvender Lectio til skriftlige beskeder om skema og daglige ændringer, lektier, lokaler og aflevering af skriftlige opgaver.
Breve til dig og/eller dine forældre vil komme via e-boks.
I Teams bliver der lagt undervisningsmaterialer op til klassen. Det er også her, at du og dine lærere kan skrive chatbeskeder.
KHS er på de sociale medier - Facebook, Instagram m.fl.. Husk altid at skrive i en god tone og respekter andre elever, når du debatterer på nettet.
Du er velkommen til at kontakte ledelsen på EUX Business, hvis du har spørgsmål eller andet, du ikke mener din kontaktlærer, dine lærere, din studievejler eller administrationen kan svare på eller hjælpe dig med.
Uddannelseschef og kvalitetschef
Udviklingschef/Uddannelsesleder
De har hver især kontor ved indgangen til EUX Business – tæt på lærerkøkkenet.
Vores Lærepladskonsulent, Helle Nørtoft Berntsen, er bindeled mellem elever og virksomheder, som ønsker at ansætte elever. På Lærepladskontoret kan du få svar på spørgsmål om:
Ledige lærepladser
Uddannelser
Skoleperioder
Uddannelsesaftaler
Elevløn
Helle slår løbende ledige lærepladser op i Facebookgruppen ”elevpladser – Køge Handelsskole”. Her skal elever eller forældre blot anmode om adgang, og så godkender Helle.
Derudover ligger Links og QR koder til jobindex, elevportalen og lærepladsen.dk i lærepladskufferten på Teams samt på opslagstavlen ved ”det lyserøde badeværelse”. Her er direkte adgang til størstedelen af alle opslåede lærepladser. Derudover findes der oftest også opslag på virksomhedernes egne hjemmesider.
Du er meget velkommen til blot at komme ind på lærepladskontoret eller aftale et tidspunkt med vores lærepladskonsulent:
Lærere og studievejledere på EUX
Lærerfravær
Sygdom
Fravær pga. sygdom opstår ofte pludseligt, og det kan blive svært at gennemføre de skemalagte timer. Det kan være, at du får mellemtimer eller bliver sat til at lave skriftlige opgaver. Hvis det er muligt, så sendes en sms (sørg for at skolen har dit korrekte mobilnummer) eller chat besked.
Ved længerevarende sygdom sættes der altid vikar på.
Kursusdeltagelse o. lign.
Læreren skal indimellem på kursus. Den enkelte lærer aftaler med holdet, hvad I skal lave under fraværet.
Oprydning
For at skabe god trivsel for alle på afdelingen og for at lokalerne fremstår pæne, skal du selv sørge for at holde orden i lokalerne. Når lokalerne forlades, skal alt affald være i de opstillede affaldsspande i fællesrummet. Tomme flasker, tallerkener, glas m.v. sættes på de rulleborde, der er placeret i fællesrummene eller i caféen. I lokalet skal stolene være hængt op under bordene. Du har som elev ansvar for, at der er ryddet op.
Rengøring
Servicepersonalet gør kun rent. Har dit hold forladt lokalet uden at have ryddet op, bliver lokalet derfor ikke gjort rent, før det er ryddet op. I de tilfælde, hvor lokalet forlades i et ubeskriveligt rod, bliver lokalet låst af, og dit hold må selv stå for rengøringen.
For elever og besøgende med ærinde på KHS er det gratis at parkere, men det er nødvendigt for alle at have en parkeringstilladelse. Ellers risikerer du at få en afgift. Her kan du ansøge om parkeringstilladelse - log på, mens du er på skolen med den adgangskode, du har fået tildelt.
Herefter du ret til at parkere på Køge Handelsskoles parkeringsplads, dog kun i grøn og orange farvezone.
Registrering af P-tilladelse
1.: Log ind på p.khs.dk
2.: Log ind med din KHS e-mail og adgangskode.
3.: Du registrer dig ved at udfylde registreringsnummer på din bil. Udfyldes uden mellemrum.
Elever kan få én parkeringstilladelse til én bil og den gælder et år fra registreringen. Du modtager en sms, når tilladelsen udløber. Det er muligt selv at redigere til nyt registreringsnummer ved at logge sig ind i systemet.
Regler for parkering:
Parkeringstilladelsen er gældende for et år fra registreringsdag.
Med parkeringstilladelsen kan elever parkere i Grøn zone og Orange zone. Se oversigtskort over parkeringszonerne.
P-skilte har en farvet kant, der viser, hvilken P-zone, det er. Se i øvrigt tekst på skiltet.
Det er ikke tilladt at parkere i Hvid zone, Blå zone, Rød zone og reserveret plads. Gæsteparkering (to-timers parkering) er reserveret gæster til Køge Handelsskole.
Parkeringstilladelsen er ikke en garanti for en parkeringsplads.
Alle parkeringsområder er opdelt i zoner med forskellige farvekoder. De forskellige farvezoner markeres fysisk ude på områderne. Parkeringstilladelsen er KUN til din registrerede bils indregistreringsnummer, som er indmeldt i systemet. Elever opnår typisk tilladelse til at parkere i orange og grøn zone - men IKKE på reserverede pladser - herunder gæsteparkering. Vær opmærksom på, at din tilladelse gælder for et år, og så skal du ansøge om ny tilladelse. Se farvezonerne.
Parkering udenfor de(t) for bilen tilladte afmærkede område(r) samt båse, herunder på handicappladser og i fodgængerfelter, vil medføre en afgift.
Der føres flere gange dagligt kontrol med parkeringspladserne - så husk at registrer din bil - det er så ærgerligt, at få en afgift. Eventuelle afgifter kan ikke annulleres af skolen, og vi opfordrer derfor til, at du sætter dig grundigt ind i reglerne og læser skiltene på parkerings-områderne, herunder lægger mærke til farvezonerne.
Biler uden tilladelse til parkering bliver pålagt en afgift på 660 kr. Holder du på handicapparkeringen uden tilladelse er afgiften 1.320 kr.
Det vil kun være muligt at søge om parkeringstilladelse for én bil pr. person - men man kan hente dagstilladelse på tast-selv-skærmen på de tablets, som er sat op flere steder på skolen til en bil, som ikke er indmeldt i systemet.
Husk at indtaste din mail, så du får en bekræftelse på din indtastning.
Tilladelsen gælder fra indtastnings-tidspunktet til kl. 23.59 samme dag.
Krav på 1. år om aflevering af opgaver
For at kunne få adgang til eksamen, skal du forinden sørge for følgende:
o En engelsk opgave, hvor du skriver om et selvvalgt emne. Emnet skal bindes op på noget merkantilt og passe til studieretningen. Opgaven indgår i caseopgaven til eksamen.
o Du vælger to af dine danskopgaver ud, der skal indgå i caseopgaven til eksamen.
o En samfundsfagsopgave (hvor tre områder fra faget indgår), der skal indgå ved caseeksamen.
o En større skriftlig erhvervsinformatik opgave, der kan indgå ved caseeksamen.
Krav på 2. år om aflevering af opgaver
Virksomhedsøkonomi B: Du skal op mod eksamen udarbejde et projekt, som danner grundlag for eksamen i faget.
Afsætning B: Du skal udarbejde en skriftlig opgave, som der skal samtales om under den mundtlige eksamen.
Samfundsfag B: Du skal i løbet af året udarbejde et projekter samt arbejde med synopser
Dansk A: Du skal i løbet af året aflevere 5 opgaver
Informatik B: Eleven skal i løbet af året dokumentere sin faglige udvikling i en netbaseret logbog. Og skal op mod eksamen udarbejde et brancherelevant projekt som udgør grundlaget for prøven.
Erhvervsområde 1: En erhvervsområdeopgave.
Erhvervsområde 2: En erhvervsområdeopgave.
Erhvervsområdeprojekt (EOP): Aflevere en individuel projektrapport og til mundtlig eksamen.
Karakterer
En karakter er udtryk for din kunnen i forhold til undervisningens mål i faget på det tidspunkt, hvor karakteren afgives. Du får karakterer to gange i løbet af skoleåret, nemlig i januar og maj. Den sidste er en standpunktskarakter og er samtidig din årskarakter. Denne karakter overføres til dit eksamensbevis for de fag, hvor du ikke kommer til eksamen.
Ved karaktergivningen anvendes følgende karakterskala efter de af undervisnings- og forskningsministeriets fastsatte regler:
12 for den fremragende præstation
10 for den fortrinlige præstation
7 for den gode præstation
4 for den jævne præstation
02 for den tilstrækkelige præstation
00 for den utilstrækkelige præstation
-3 for den ringe præstation
Der kan endvidere benyttes karakteren bestået / ikke bestået
Eksamen i grundfag
Grundforløb 1 og 2 for EUX
Prøve i grundfag og grundforløbsprøve.
EUX GF1: En eksamen i et grundfag - enten engelsk, dansk eller samfundsfag.
GF2: Grundforløbet afsluttes med prøver i to grundfag samt en grundforløbsprøve i uddannelsesspecifikke fag (USF). Der trækkes lod blandt elevernes grundfag.
Prøven i grundfag er en caseeksamen på baggrund af en casevirksomhed og casehistorie. Prøven består af en casearbejdsdag for eleven, hvor opgaverne udleveres. Dagen efter casearbejdsdagen, går eleven til den individuelle, mundtlige prøve.
Ved eksaminationen afgør censor, hvilken opgaver der skal eksamineres i. Censor kan efter aftale med eksaminator stille spørgsmål. Censor afgør mængden af tid til hver opgave.
Eksaminator leder eksaminationen, som er en samtale mellem elev og eksaminator. Eksaminator afdækker elevens faglige bredde og dybde gennem uddybende eksamination.
Eksaminator og censor drøfter præstationen. Begge kan give feedback til eleven efter præstationen, som bedømmes med en karakter efter 7-trins skalaen. De faglige mål fremgår af det enkelte grundfags fagbeskrivelse.
Alle eksaminationer varer 30 min. inklusiv votering.
Eleven kan tilmeldes prøven, hvis eleven har gennemført undervisningsforløbet og afleveret de krævede opgaver og projekter i de enkelte fag.
En eksaminand kan deltage i samme prøve to gange. I særlige forhold kan institutionen give lov til yderligere en prøvegang.
Merit
Hvis du ønsker merit for et fag, så skal du tage kontakt til vejledningen lige før studiestart eller lige efter studiestart.
Du skal medbringe en kopi af dit eksamensbevis, hvor det fremgår, at du har været til eksamen i det fag, du ønsker merit for.
EO og EOP
Du skal undervejs på EUX forløbet arbejde med Erhvervsområde 1 (EO1) og Erhvervsområde 2 (EO2) og afslutte med et Erhvervsområdeprojekt (EOP).
I det merkantile erhvervsområde indgår humanistiske og samfundsvidenskabelige fag i samspil med de merkantile fag. I det merkantile erhvervsområde arbejder eleverne med virkelighedsnære problemstillinger, der bidrager til deres almene dannelse og erhvervsfaglige viden og som overskrider de enkelte fag. Eleverne undersøger og behandler virkelighedsnære problemstillinger indenfor deres erhvervsuddannelse ved hjælp af de indgående fag og faglige metoder med tilknytning til praksis. Efter afslutningen af erhvervsområdeforløbene skal du udarbejde et skriftligt erhvervsområdeprojekt. Efter EOP er afleveret, skal du til mundtlig eksamen og forsvare din EOP.
Eksamenbeviser/Merkantil - skolevejledning
Efter GF1 og GF2 (1. år)får du et Grundforløbsbevis. Efter Studiekompetenceåret (2. år) på EUX får du et bevis for din Erhvervsfaglige studentereksamen.
Afsluttende prøver på 2. år
Erhvervsfaglig studentereksamen
For at få en fuld EUX, skal du have 6 eksamenskarakter, samt en Erhvervsområdeprojekt (EOP)-karakter, altså i alt 7 eksamenskarakterer.
Der trækkes lod mellem grundfagene = 6 eksamener.
Hvis du har fået tildelt merit eller har fået godskrevet et fag, som udtrækkes til prøve, betragtes prøven som aflagt. Der skal ikke udtrækkes et nyt fag til prøve som erstatning.
Beståelseskrav til Erhvervsfaglig studentereksamen
Grundfagene og Erhvervsområdeprojektet skal være gennemført med et samlet gennemsnit på 2,0 eller derover.
Karakterne på eux indgår med forskellig vægt i eksamensresultatet
1. Fag på A-niveau tildeles vægten 2.
2. Fag på B-niveau tildeles vægten 1,5
3. Fag på C-niveau tildeles vægten 1
4. Erhvervsområdeprojekt (EOP) tildeles vægten 2
Mødetidspunkt
Du skal altid sørge for at komme i god tid inden eksamen starter. Kommer du først efter at eksamen er begyndt, skal du altid henvende dig i Studiecentret.
Bliver du forhindret i at deltage i en eksamen på grund af sygdom, skal du omgående meddele dette til skolen. Senest den følgende dag skal skolen have en lægeerklæring, som du selv skal betale for. Bliver du syg under eksamen, skal du henvende dig i Studiecentret.
Sygdom
Kan du ikke gennemføre eksamen på grund af sygdom, får du mulighed for at komme til sygeeksamen på et senere tidspunkt, sandsynligvis i september måned. Du vil i god tid inden sygeeksamen afholdes, modtage besked fra skolen angående mødetidspunkt og sted.
Hvis du bliver syg- skal du omgående ringe til Studiecentret inden kl. 8.20 på tlf. 91346698
Eksamensfravær
Hvis du bliver syg- skal du omgående ringe til Studiecentret inden kl. 8.20 på tlf. 91346698.
Har du ikke afmeldt dig i rette tid, bliver eksamen betragtet som påbegyndt med hensyn til eksamensforsøg. Du har brugt et eksamensforsøg, når eksamen er påbegyndt. Du kan kun deltage i samme eksamen to gange.
Ved dokumenteret sygdom har du ret til en ny prøve. Den nye prøve afholdes hurtigst muligt og senest, når den pågældende prøve i faget igen afvikles på skolen. Du skal dokumentere, og betale, for lægeattest eller andet, der dokumenteret sygdom på tidspunktet for prøven.
Reeksamen
Hvis du af andre årsager end sygdom udebliver fra en prøve eller kommer for sent, afgør skolen om du kan tilbydes en reeksamination. En reeksamination afvikles efter samme regler som en sygeeksamen.
Omprøver for EUX 1. år
Eksaminander, der har opnået lavere karakter end 02 (7-trinsskalaen), har krav på at komme til omprøve.
Det samlede antal prøver/omprøver pr. fag kan dog ikke overstige 2 prøver (1 ordinær prøve plus 1 omprøve), med mindre der foreligger en helt speciel situation, hvor skolen kan tillade en 3. prøve.
Eksaminanderne modtager brev om tilbud om omprøve med tilhørende tilmeldingsblanket, som skal returneres til eksamensadministrationen, såfremt man ønsker at gøre brug af tilbuddet.
Eksaminanderne orienteres tillige om eventuelle konsekvenser ved ikke at gøre brug af tilbuddet.
Ved omprøver skal skolen udpege en censor, der ikke har medvirket ved den tidligere eksamen eller prøve for den pågældende eksaminand.
Kontaktlærer
Hver elev får ved skoleårets start tildelt en kontaktlærer. Kontaktlæreren følger elevens trivsel og tager sig af eventuelle problemer. Kontaktlæreren fungerer endvidere som bindeled mellem skolens ledelse og studievejledningen samt elevens øvrige lærere. De første dage på skolen er du sammen med din kontaktlærer. Når grundfagsundervisningen går i gang, så kan du kontakte din kontaktlærer på skolen, via e-mail eller via chat-funktionen på Teams. Flere gange i løbet af hvert skoleår kommer du til SUS-samtale hos din kontaktlærer. SUS står for Studerendes Udviklings Samtale. Her taler I om din uddannelse, din trivsel og specielt på 2. år taler din kontaktlærer med dig om det at søge læreplads.
Mentorordning
For elever, der har særligt svært ved at gennemføre en EUX uddannelse af den ene eller den anden grund, kan tilbydes en mentorordning. Her får du tilknyttet en voksen kontaktperson (oftest en lærer), som støtter dig i uddannelsesforløbet. Der kan rettes henvendelse til kontaktlæreren eller studievejlederen, hvis du ønsker at få tildelt en mentor.
Orienteringsmøde
På EUX Business afholdes der på 1. år et orienteringsmøde (forældremøde) i løbet af efteråret, hvor elever også er velkomne. Der er tale om et orienteringsmøde og ikke om elevkonsultationer, som du kender det fra Grundskolen. Dine forældre får mulighed for at møde nogle af dine lærere og se skolen, hvor du tilbringer meget af din tid. Du og dine forældre vil modtage en skriftlig invitation fra skolen til dette arrangement.
Studievejledning
Der er seks studievejledere tilknyttet elever til EUX Business: Sanne Snejbjerg, Pia Rosbæk, Camilla Ralkov, Pernille Røn Bærensen, Marie Galting og Lone Steimle.
Vejlederne varetager både kollektiv og individuel vejledning.
Vejledningen omfatter:
Uddannelses- og erhvervsvejledning
Adgangskrav til hovedforløb
Dispensationer og merit
Forhold omkring fravær og sygdom
Problemer i relation til undervisningen
Muligheder for hjælp ved handikap, ordblindhed o. lign.
Hjælp til løsning af personlige problemer
Samtale og godkendelse/afslag vedr. SU-dispensation for udeboende SU iflg. punkt 5
M.m.
Den individuelle vejledning er rettet mod dig personligt, dvs. det er dine spørgsmål og/eller eventuelle problemer, vejlederen koncentrerer sig om. Vejlederne fungerer som din advokat i forhold til skolen. Du kan trygt henvende dig til vejlederne, de har nemlig tavshedspligt. Det, du fortæller til vejlederen, forbliver mellem jer, med mindre du selv ønsker, at vejlederen skal videregive informationer om for eksempel sygdom.
Se studievejledernes træffetider - her kan du også se, hvilken vejleder du er knyttet til. I øvrigt kan vejlederne træffes efter aftale. Vejledningen er beliggende i rød bygning til venstre for hovedindgangen.
Lærepladskonsulent
Vores Lærepladskonsulent Helle er bindeled mellem Køge Handelsskoles elever og virksomheder, som ønsker at ansætte elever. På Lærepladskontoret kan du bl.a. få svar på spørgsmål om:
Ledige lærepladser
Uddannelser
Skoleperioder
Uddannelsesaftaler
Elevløn
Stillingsopslag med ledige lærepladser hænger på opslagstavlen ved lærepladskontoret og kan også ses på skolens officielle Facebookside, hvor de kommer løbende.
Du er meget velkommen til at komme ind på lærepladskontoret - aftale kan også træffes via mail til vores lærepladskonsulent:
Lærepladskonsulent
Der er skriftlighed i fagene, dansk og engelsk, og der er i løbet af skoleåret skriftlige afleveringer. Hvis du ikke afleverer den skriftlige afleveringsopgave i dansk eller engelsk, vil det som udgangspunkt betyde, at du vil få -3 for denne opgave.
Fokus på bedre uddannelse, større læring og højere trivsel
Fra og med august 2024 vil vi på EUX & EUD Business afdelingen på Køge Handelsskole lave nogle ændringer i undervisningen, der skal gøre dagligdagen lidt anderledes og bedre end før. Vi indfører derfor nogle regler, der skal:
· Øge opmærksomheden på det faglige indhold i undervisningen (bedre uddannelse)
· Øge kvaliteten, fordi alle følger med i det samme emne samtidig (større læring)
· Øge følelsen af at være med i fællesskabet både i klassen og ved sociale arrangementer (højere trivsel)
Desuden vil vi også blokere for adgang til visse sider på internettet (Holde fokus på uddannelse, når man er i skole.).
Derfor indfører vi mobilfri undervisning, og de bærbare PC’ere er lukket ned, ind til læreren vurderer, at I kan bruge dem. Vi skal stadig bruge digitale bøger osv. Men læreren bestemmer, hvornår det giver mening og vil sige enten ja eller nej i jeres undervisning.
Formål
Skærmpolitikken har til formål at fremme en produktiv og fokuseret læringssituation for både lærerne og eleverne på EUX og EUD Business på Køge Handelsskole.
Politikken støtter op om skolens it-pædagogiske strategi ved at skabe et miljø, der fremmer undervisningskvaliteten for eleven og forbedre klasserumsledelsen for læreren. Desuden minimeres digitale forstyrrelser fra de 5 s’er: Sociale medier, Spil, Shopping, Sex og Streaming.
Klasserumsledelse:
Analog undervisning
Der bør være perioder, hvor undervisningen foregår helt uden brug af digitale skærme. I disse perioder er formålet at styrke elevernes fokus på stoffet og fremme interaktionen mellem elever og lærer samt mellem eleverne indbyrdes. Lærerne opfordres til bevidst at planlægge og integrere analoge undervisningsmetoder, når det er pædagogisk berettiget.
Undervisnings opstart
Undervisningens start er et kritisk øjeblik for at etablere modulets tone og fokus. Lærere opfordres til at anvende opstartsaktiviteter, der engagerer eleverne uden brug af digitale skærme, medmindre det specifikt tjener det pædagogiske formål for modulet.
Skærmbrug i gruppearbejde
Eleverne bør ofte kun medbringe én computer til gruppearbejdet. Men læreren bestemmer til enhver tid, hvor mange bærbare, der tages med ud i gruppearbejdet. Telefoner skal forblive i mobilbakken, medmindre andet er aftalt med læreren.
Adgang til internet udenfor undervisning
Eleverne må ikke omgå skolens internetfiltrering ved at bruge deres egen mobildata i pauser og mellemlektioner. Opdages dette, vil det blive italesat overfor den enkelte elev. Ved gentagende situationer anvendes studie- og ordensreglementet.
Inddragelse og kommunikation
Det er vigtigt, at alle lærere, elever og forældre er informerede om og engagerede i skærm- og internetpolitikken. Skolen forpligter sig til regelmæssigt at revidere politikken baseret på feedback, nye erfaringer samt teknologisk udvikling. Nyansatte lærere samt elever bør modtage grundig orientering om politikken som en del af deres introduktionsprogram.
Spørgsmål og svar - SKÆRMPOLITIK for EUX og EUD BUSINESS
A. MOBILTELEFONER – AFLEVERING OG UNDERVISNING
Hvorfor skal jeg aflevere min mobiltelefon?
På KHS ønsker vi at tilbyde en undervisning med høj faglighed, høj trivsel og ro til fordybelse. Derfor har vi valgt, at du skal aflevere mobiltelefonen ved modulets start, da denne kan forstyrre undervisningen.
Hvornår skal jeg aflevere min mobiltelefon?
Hvis du har din mobiltelefon med i skole, skal den sættes i flytilstand og afleveres i mobilbakken (ved dit nummer) i skabet ved starten af modulet. Skabet låses herefter af. Du kan få din telefon igen i pauser på 10 minutter og derover.
Må jeg få telefonen tilbage, når jeg går ud på gangene og har gruppearbejde?
Telefonen skal blive i mobilbakken under hele modulet, og du må derfor ikke medbringe din telefon, hvis du går ud af klasselokalet for at lave gruppearbejde. Din lærer kan dog vælge at give tilladelse hertil.
Hvordan afleverer jeg min telefon, hvis jeg kommer for sent?
Du kontakter din lærer, som låser op for skabet, så du kan placere telefonen i bakken. Dette sker dog først, når der er et naturligt afbræk i undervisningen, så det ikke forstyrrer.
Tager det ikke meget af undervisningstiden, at vi alle skal aflevere telefoner i mobilbakken?
Det foregår faktisk hurtigt. Især når man har øvet sig et par gange.
B. MOBILTELEFONER – SÆRLIGE FORHOLD
Hvad hvis jeg skal bruge mobilen til at købe mad i kantinen?
Mobiltelefoner opbevares kun i mobilbakken i undervisningstiden, og du kan derfor bruge den i kantinen i pauserne på 10 minutter og derover. Du kan selvfølgelig også vælge at benytte dit betalingskort eller kontanter.
Hvad gør jeg, hvis jeg venter et vigtigt opkald fra f.eks. lægen?
Hvis det er et meget vigtigt opkald, der ikke kan vente til frikvarteret eller efter skole, kan du i ekstraordinære tilfælde lave en aftale med din lærer om, at du får lov at beholde din telefon på dig, så du kan tage imod opkaldet i et bestemt tidsrum. Efter endt opkald skal din mobiltelefon tilbage i skabet.
Det er op til din lærer at vurdere, om det passer ind i undervisningen, at du får lov at have din telefon på dig og modtage beskeder i undervisningstiden.
Hvis du ofte beder om at få lov at beholde din telefon på dig, vil din lærer sende dig til studievejledningen for at få afklaret problemstillingen.
Hvad hvis jeg har diabetes eller lignende og skal bruge min telefon for at kunne aflæse blodsukker?
Hvis du har en lægefaglig erklæring, bedes du kontakte din studievejleder mhp. at finde en løsning.
Hvad hvis jeg føler ubehag ved ikke at have min telefon på mig?
Det kan måske føles ubehageligt i starten, hvis du er vant til altid at have din telefon på dig og være på sociale medier m.v., men efter noget tilvænning vil ubehaget gå over.
Hvad hvis mine forældre skal i kontakt med mig?
Dine forældre kan sende dig en SMS, så kan du ringe tilbage, når der er pause,
I særlige krise- eller nødstilfælde kan dine forældre ringe til skolen i åbningstiden frem til kl. 13 på 5667 0400. Efter dette klokkeslæt kan der laves aftale med din lærer.
Har jeg som ordblind adgang til digitale læse- og skriveværktøjer over internettet?
Adgangen til hjemmesider med hjælpeværktøjer til ordblinde bliver ikke spærret.
Der kan være situationer, hvor du som ordblind eller elev med en lignende diagnose er nødt til at have lov til at bruge din computer for at tage noter, få læst teksten op eller få hjælp til stavning. Du skal henvende dig hos din lærer, som sørger for, at du får tilladelse til at bruge din pc i undervisningen.
Prøver der udleveres på papir, vil blive udleveret til dig digitalt, så du kan anvende evt. læse- og skriveteknologi.
C. INTERNETTET OG INTERNETBLOKKERING
Hvad dækker skolens internetblokering?
På KHS er der ikke adgang til sider på internettet, der er irrelevante for undervisningen og som forstyrrer både dig som elev og dine lærere, og vi har blokeret adgang til sider på internettet, der handler om spil, streaming, sex, shopping og sociale medier.
Må jeg internetdele fra min telefon, selvom den ligger i mobilskabet?
Nej, den skal enten være i flytilstand eller slukket.
Kan det blive opdaget, hvis jeg bruger VPN til at omgå internetblokeringen?
Ja, IT-afdelingen kan se ip-adresser og hjemmesider, der tilgås på skolens netværk.
Kan jeg bruge digitale bøger i undervisningen, når der er lavet internetblokering?
Ja. Internetblokeringen indstilles, så den ikke blokerer for digitale bøger.
I nogle fag analyserer vi hjemmesider i undervisningen. Hvordan kan vi det, når der er internetblokering?
Internetblokeringen blokerer kun udvalgte kategorier inden for de 5 s’er: Sociale medier, Spil, Shopping, Sex og Streaming.
Hvordan skal jeg tage noter eller tilgå e-bøger, når min computer skal være lukket i løbet af undervisningen?
Din lærer bestemmer, hvornår der må skrives noter på computeren eller læses i e-bøger på computeren. Din lærer vil typisk indlægge sekvenser i undervisningen, hvor du får tid til at skrive noter ind på computeren.
Der kan også skrives noter i hånden på papir.
Hvad hvis sociale medier indgår som en del af undervisningen i faget?
Det sørger din lærer for kan lade sig gøre.
Må jeg gå på gæstenetværket?
Gæstenetværket er forbeholdt skolens gæster og har samme blokeringer som elevernes netværk.
Hvorfor har lærerne fuld adgang til internettet?
Dette giver mulighed for, at din lærer kan inddrage sider i undervisningen som internetblokeringen forhindrer, at eleverne har adgang til.
D. SANKTIONER, JURA OG ERSTATNING
Går den digitale politik ikke udover min digitale dannelse?
Digital dannelse er også at kunne fravælge brugen af digitale devices. Vi sørger i stedet for, at du kan fokusere og koncentrere dig om undervisningen, og vi underviser i digital dannelse, teknologiforståelse, kunstig intelligens og i, hvordan sociale medier virker og påvirker os.
Må skolen juridisk gerne indføre en mobiltelefonpolitik med de nævnte begrænsninger for eleverne?
Skolens digitale politik er i overensstemmelse med skolens studie- og ordensregler, som har hjemmel i Undervisningsministeriets Bekendtgørelse om Studie- og ordensregler.
Der er ikke tale om brud på grundlovssikrede frihedsrettigheder, når skolen bl.a. bestemmer, at du ikke må bruge mobiltelefon i undervisningstimerne, at du skal aflevere din mobiltelefon i mobilbakken.
Du har, på din undervisers opfordring, pligt til at aflevere digitale devices, hvis din brug heraf forstyrrer undervisningen.
Hvad sker der, hvis jeg overtræder reglerne?
Skolen kan sanktionere overtrædelse, jf. studie- og ordensreglerne.
Sanktionerne er angivet i studie- og ordensreglerne.
Må min underviser godt konfiskere min telefon eller computer?
Ja. En af sanktionsmulighederne i vores studie- og ordensregler er netop, at KHS kan tilbageholde private ejendele herunder mobiltelefoner og lignende kommunikationsmidler.
Hvad hvis min telefon beskadiges eller bliver væk?
Skolen beder dig ikke om at have mobiltelefon med i skole. Hvis du selv vælger at tage din mobiltelefon med, så er du som udgangspunkt selv ansvarlig for den. Derfor anbefaler vi, at du eller dine forældre tegner en indboforsikring, der dækker i forbindelse med både beskadigelse og ved eventuel bortkomst af din telefon.
Du kan naturligvis også vælge at lade din telefon blive hjemme.
Gælder reglerne også for elever over 18 år?
Ja, undervisningstiden skal være uforstyrret af digitale devices. Derfor skal alle placere deres telefon i mobilskabet.
For elever, der fx har syge børn, da laves aftale med læreren om, at eleven har sin mobil på lydløs og i egen varetægt.
Hvad sker der, hvis jeg ikke afleverer min mobiltelefon i mobilbakken eller på anden måde forsøger at omgå reglerne?
Så overtræder du skolens studie- og ordensregler og sanktioneres herefter.
Hvad hvis jeg omgår internetblokeringen?
Det vil være en overtrædelse af skolens studie- og ordensregler.
Er det en overtrædelse af reglerne at omgå internetspærringen med f.eks. VPN?
Ja, og der sanktioneres herfor.
STUDIE-OG ORDENSREGLER IFM. SKÆRMPOLITIK
1. Første gang en regel overtrædes får du en mundtlig advarsel af din lærer.
2. Anden gang en regel overtrædes får du en partshøring mhp. en skriftlig advarsel.
3. Tredje gang en regel overtrædes vil du blive hjemsendt i 2 skoledage med fravær.
4. Fjerde gang en regel overtrædes vil du blive hjemsendt i 10 skoledage med fravær.
5. Hvis du fortsætter med at bryde skolens regler ifm. skolens skærmpolitik, vil du efter en partshøring kunne blive udmeldt af skolen.
Procedure for snyd
Hvad er snyd?
Der stilles mange krav til elever på ungdomsuddannelser. Det er muligvis en af grundene til, at snyd med skriftligt arbejde er blevet et voksende problem over den seneste årrække, overalt på uddannelsesinstitutionerne - også på de videregående. I det lys har Ministeriet for Børn & Undervisning (tidl. UVM nu MBU) valgt at lade alle elever og studerende ved hvert enkelt eksamen skrive under på, at de ikke snyder. Som uddannelsessted vil vi på Køge Handelsskole også bekæmpe problemet med snyd og plagiering - både i dagligdagen, til terminsprøver og til eksaminer.
Hvornår er der tale om snyd?
MBU definerer snyd og plagiering således: "Der tales om plagiat, når en andens tekst er anvendt uden at lave præcise kildehenvisninger. Det gælder også, hvis eksaminanden blot har oversat den fremmede tekst til sit eget sprog. Der er tale om plagiat, når der kopieres sætninger, fraser eller ideer fra andre uden at kreditere ophavsmanden. Vi definerer snyd med AI således: Brug af Large Language Models (LLM) såsom fx Chat GPT, CoPilot, Google Gemini og andre AI værktøjer er ikke tilladt at anvende som aflevering i en skriftlig opgave, idet disse tekster ikke er produceret af eleven selv, og derfor ikke kan indgå i en vurdering af elevens egen præstation.”
På Køge Handelsskole råder vi vores elever til at være omhyggelige ved opgaveskrivning: Vær fx meget præcis med at angive kilder i noter - det gælder både lån af tekster på trykte medier (fx bøger) og på digitale medier (fx internettet). Undlad desuden at bruge oversættelsesprogrammer så som Google Translate.
Det er desuden vigtigt for os at understrege, at alt skriftligt arbejde er individuelt arbejde med mindre andet er aftalt. Derfor skal elever være forsigtige med at arbejde for tæt sammen, når det gælder skriftligt arbejde. Tekstpassager i opgaver med identisk ordlyd vil blive regnet for kopiering - og dermed blive tacklet som snyd. Det betyder også, at elever skal være forsigtige med at udlåne deres opgaver til andre af risiko for at blive kopieret.
Det er ligeledes elevens eget ansvar at sørge for egne opgaver ikke bliver misbrugt af andre fx i form af afskrift. I alle sager af den type vil både den egentlige ophavsmand og afskriveren begge blive mistænkt for snyd. Faglærere / team vurderer, om begge har gjort sig skyldige i snyd.
Tro- og love-erklæring
Ved skoleårets start på 1. år skal eleven underskrive en Tro og Love-erklæring, der opbevares i administrationen. I erklæringen bekræfter eleven, at alle fremtidige afleveringer er udfærdiget af eleven selv. Overholder eleven ikke erklæringen træder følgende i kraft:
Snyd med AI:
Ved formodning om snyd gives lav karakter
Så snart formodningen er klar stoppes der med at rette opgaven.
Der gives ikke advarsel
Der gives opgavefravær
Eleven forholdes risikoen for at komme op i fuldt pensum i faget engelsk (Skr. engelsk)
Snyd med plagiat:
Ved plagiat afvises opgaven og der gives karakteren -3
Der gives ikke advarsel
Der gives opgavefravær
Eleven forholdes risikoen for at komme op i fuldt pensum i faget engelsk (Skr. engelsk)
Du skal bruge studiekortet til:
- skal kunne fremvises på forlangende på skolen
- print, scanning og kopiering
- ved skriftlige eksamener, som dokumentation
- ved indgangen til skolens fester
- evt. for at du kan få studierabatter udenfor KHS
Mister du dit kort, koster et nyt 75 kr. ved henvendelse i økonomicentret.
I det følgende kan du læse om studie- og ordensregler på EUX og EUD Business.
Det er vigtigt, at der er et godt studiemiljø på skolen. Skolen skal være et sted, man kan lide at være, og hvor man har lyst til at komme for at lære. Derfor skal følgende regler overholdes:
Miljø
Vi ønsker et godt miljø på afdelingen, derfor skal der være orden i undervisningslokalerne, i grupperum, på gange, i fællesrum og i caféen.
Vi ønsker rene omgivelser på afdelingen, så det er ikke tilladt at spise i de skemalagte timer. Brugt service stilles på rullebordene. Affald smides i skraldespandene.
På skolen skal der være et trygt miljø. Derfor er skolen er kun for skolens egne elever og ansatte.
Alle skal omgås hinanden med respekt og tolerance. Mobning og råbende, truende, forstyrrende, aggressiv eller racistisk adfærd kan ikke accepteres.
Kommercielle aktiviteter
Der må ikke må udøves kommercielle aktiviteter, herunder enhver form for erhvervsmæssig markedsføring og salg af varer og tjenesteydelser, medmindre sådanne fx er forhåndsgodkendt skriftligt af KHS.
Studieaktiv og mødepligt
Du skal være studieaktiv, og derfor er der mødepligt til undervisningen. Der føres protokol ved begyndelsen af hver lektion. Du har ligeledes mødepligt til ekskursioner, fællesarrangementer o.l..
Hvis du fx bliver syg og ikke kan møde i skole eller deltage i undervisningen, så er det dit ansvar at logge på Teams og indhente informationer om, hvad der er foregået i de lektioner, hvor du ikke har været til stede, men også at læse materiale og løse eventuelle opgaver.
Skriftlighed
Der er skriftlighed i fagene, dansk og engelsk, og der er i løbet af skoleåret skriftlige afleveringer. Hvis du ikke afleverer den skriftlige afleveringsopgave i dansk eller engelsk, vil det som udgangspunkt betyde, at du vil få -3 for denne opgave.
Snyd
Snyd med AI:
Ved formodning om snyd gives lav karakter
Så snart formodningen er klar stoppes der med at rette opgaven.
Der gives ikke advarsel
Der gives opgavefravær
Eleven forholdes risikoen for at komme op i fuldt pensum i faget engelsk (Skr. engelsk)
Snyd med plagiat:
Ved plagiat afvises opgaven og der gives karakteren -3
Der gives ikke advarsel
Der gives opgavefravær
Eleven forholdes risikoen for at komme op i fuldt pensum i faget engelsk (Skr. engelsk)
Alkohol og stoffer
Det accepteres ikke, at du er påvirket af alkohol, euforiserende stoffer eller andre rusmidler i skoletiden.
Du må altså ikke møde op til undervisningen i spirituspåvirket tilstand eller påvirket af euforiserende stoffer eller andre rusmidler.
Du må heller ikke være under indflydelse af euforiserende stoffer eller andre rusmidler til fester, og du må selvfølgelig heller ikke indtage førnævnte på skolen.
Dette gælder også på studieture, sportsdage og sociale arrangementer i skoletiden, og ved overtrædelse af ovenstående vil det få konsekvenser.
Køge Handelsskole er en del af Campus Køge og derfor gælder det fælles regelsæt på området også her - læs mere her
Mobiltelefon
Mobiltelefoner må ikke bruges i de skemalagte timer, medmindre det indgår i undervisningen efter aftale med læreren. Se mere under fanen Skærmpolitik for EUX og EUD Business.
Toiletbesøg
Undervisningen skal respekteres. Toiletbesøg og lignende skal derfor under normale omstændigheder finde sted i frikvartererne.
Læreres anvisninger
Ret dig efter lærerens anvisninger.
Bøger
Bøger, du har lånt af skolen, skal leveres tilbage i ordentlig stand. Du skal erstatte bortkomne eller ødelagte bøger. Ved manglende betaling til erstatning af bøger, kan du ikke få nye bøger udleveret ved skoleårets start. Manglende betalinger vil blive opkrævet gennem SKAT.
Rygning
På Køge Handelsskole er vi glade for rygeloven, da det understøtter vores ønske om, at skolen står for sundhed. Derfor vil der med jævne mellemrum i samarbejde med Køge kommune blive tilbudt rygestopkurser for både studerende og medarbejdere.
Loven om røgfri miljøer er ændret således, at det pr. 1. august 2021 ikke længere er tilladt for elever at ryge eller anvende tobaksvarer, -surrogater, urte- eller nikotinbaserede rygeprodukter i skoletiden.
Det vil sige alle produkter indeholdende tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler. Øvrige relaterede produkter som snus og ex. e-cigaretter uden nikotin er også omfattet.
Nikotinplastre, -tyggegummi og -tabletter må gerne benyttes i skole- og arbejdstid.
Sanktioner:
1. Første gang reglen overtrædes får du en mundtlig advarsel.
2. Anden gang reglen overtrædes får du en skriftlig advarsel.
3. Tredje gang reglen overtrædes vil du blive sendt hjem i 2 skoledage med fravær.
4. Fjerde gang reglen overtrædes vil du blive sendt hjem i 10 skoledage med fravær.
Færdselsloven
Færdselsloven gælder på skolens parkeringsplads. Udvis hensyn over for andre på parkeringspladsen. Hensynsløs kørsel kan straffes efter gældende regler i ordensreglerne for afdelingen.
Studietur
Ved deltagelse på studieture er du forpligtet til at overholde en studieturskontrakt. De særlige regler for deltagelse fremgår af kontrakten. Se mere om studietur under fanen Studietur.
Skærmpolitik
Fra august 2024 træder Skærmpolitik for EUX og EUD Business i kraft. Skærmpolitikken har til formål at fremme en produktiv og fokuseret læringssituation for både lærerne og eleverne på EUX og EUD Business på Køge Handelsskole.
Politikken støtter op om skolens it-pædagogiske strategi ved at skabe et miljø, der fremmer undervisningskvaliteten for eleven og forbedre klasserumsledelsen for læreren. Desuden minimeres digitale forstyrrelser fra de 5 s’er: Sociale medier, Spil, Shopping, Sex og Streaming.
Skærmpolitikken betyder for dig, at du skal aflevere din mobiltelefon, når du møder til undervisning på skolen og at det er op din lærer, hvornår du må anvende din computer i undervisningstiden.
STUDIE-OG ORDENSREGLER IFM. SKÆRMPOLITIK
1. Første gang en regel overtrædes får du en mundtlig advarsel af din lærer.
2. Anden gang en regel overtrædes får du en partshøring mhp. en skriftlig advarsel.
3. Tredje gang en regel overtrædes vil du blive hjemsendt i 2 skoledage med fravær.
4. Fjerde gang en regel overtrædes vil du blive hjemsendt i 10 skoledage med fravær.
5. Hvis du fortsætter med at bryde skolens regler ifm. skolens skærmpolitik, vil du efter en partshøring kunne blive udmeldt af skolen.
Studie- og ordensregler vedr. virtuel undervisning
Det kræver selvdisciplin at modtage undervisning online sammen med klassens øvrige elever, derfor har vi udfærdiget disse klare regler for deltagelse.
Mød til tiden online i Microsoft Teams eller på Zoom
Du skal være klar til at modtage undervisning på samme måde, som hvis du er i skole. Det betyder, at du skal være påklædt og gerne ved et bord
Deltag med webcam billede. Hvis du af tekniske årsager eller andre årsager, ikke har mulighed for at deltage med billede, skal du kontakte din lærer, der vil kunne give dig en dispensation
Deltag aktivt i timerne (dvs. man ikke kører i bil, bus, tog, eller står i kø på i supermarkedet og hvad vi ellers har oplevet…)
Udvis ordentlig opførsel i det virtuelle klasserum
Du må ikke optage den virtuelle undervisning
Uønsket adfærd eller forstyrrelser kan føre til fravær eller bortvisning fra den virtuelle undervisning af hensyn til den øvrige klasses indlæring.
Generelt gælder vores fraværsregistrering som altid, så deltager du ikke i undervisningen, giver lærerne fravær.
Konsekvenser:
Hvis du overtræder skolens ordensregler, kan føre til advarsel og bortvisning fra skolen. Overtrædelse af almindelig straffelov og ordensreglernes pkt. 2 anses for grove overtrædelser af skolens ordensregler og kan medføre øjeblikkelig bortvisning fra afdelingen/skolen. Ved grov uagtsom adfærd, hæfter du for den økonomiske konsekvens handlingen medfører.
Der arrangeres løbende studieture for elever på EUX Business. Antallet af studieture variere. Det er lærerteamet i samarbejde med ledelsen, der beslutter, hvilke destinationer, der anvendes som rejsemål på de enkelte uddannelser. Alle studieture har et fagligt indhold og er et led i den daglige undervisning.
Studieturen skal have et socialt og fagligt indhold. Som udgangspunkt er det obligatorisk at deltage på studieture. Elever, der grundet særlige omstændigheder, ikke deltager på studieturen skal følge undervisningen i en anden klasse, skaffe en erhvervspraktik eller løse en tilsvarende opgave hjemme
Det er obligatorisk selv at tegne en rejseforsikring. Det er frivilligt at tegne en afbestillingsforsikring
For at deltage på studieture, skal du indbetale alle opkrævede rater og aflevere underskrevet tilmeldingsbrev, samt underskrevet erklæring om studieture. Hvis du ikke overholder indbetalingen af løbende rater og afleverer underskrevet tilmelding og erklæring om studieture, vil du ikke kunne deltage på studieturen, men hæfter stadig for evt. indbetalt beløb til rejsebureauet.
Alle, der deltager i studieturen, skal underskrive en erklæring om, at de vil opføre sig ordentligt på turen og overholde adfærdsreglerne. Er der en elev, der bryder aftalen, sendes vedkommende hjem på eget ansvar og for egen regning. Hvis du er under 18 år, er det dine forældre, der skal underskrive erklæringen.
Den enkelte elev har pligt til at informere rejselærerne om sygdomme med mere, der kan have indflydelse på rejsens gennemførelse. Det er rejselærerne i samråd med ledelsen, der afgør, om det er forsvarligt, at eleven deltager på studieturen.
Det er obligatorisk at sørge for at have en rejseforsikring, der dækker hjemtransport. Det er frivilligt at tegne en afbestillingsforsikring. Mere om forsikringer i forbindelse med studieturer - se nedenfor.
Indbetaling af studieture vil blive opkrævet via Safeticket.
Bemærk at en indbetaling til en studietur er bindende, når rejsen er betalt til rejsebureauet. Hvis du, grundet særlige omstændigheder, ikke ønsker at deltage på studieturen, skal dette meddeles til rejselærerne før indbetaling af rejsen til rejsebureauet. Efter indbetaling til rejsebureauet hæfter du for din andel af rejsens pris.
Alle indkrævede penge går til eleverne – skolen udreder udgifter til læreres deltagelse.
Det er ikke muligt at planlægge individuelle rejser gennem skolen. I ekstraordinære tilfælde er det muligt at forlænge dit ophold i forbindelse med en studietur, men du hæfter stadig for den fulde pris for studieturen med skolen. I tilfælde af ønsket om en individuel rejse skal ledelsen informeres. Du er selv ansvarlig for særskilt at bestille og betale fly og ophold i forbindelse med en forlængelse, og du er selv ansvarlig under din individuelle del af rejsen.
Hvis du herefter bliver forhindret i at deltage på turen grundet sygdom, er det din egen afbestillingsforsikring, der skal dække rejsens pris. Du skal huske at informere dine rejselærere om din udeblivelse inden klassens afrejse.
Såfremt du ikke kan deltage på en studietur grundet udmeldelse fra skolen eller anden årsag, vil du hæfte for det fulde beløb, du har indbetalt. Vi vil gerne undersøge, om der er mulighed for at sælge rejsen til en anden elev. Frem til tolv uger inden afgang mister du det depositum, skolen har indbetalt til rejseselskabet (typisk ca. 3000 kr.) samt et ændringsgebyr. Skal du afmeldes senere, mister du rejsens fulde pris. Vær dog opmærksom på, at hvis du skal afmeldes pga. en ikke-bestået eksamen, kan rejsen ofte dækkes af en afbestillingsforsikring. Det er dit ansvar at tegne forsikringen og undersøge forsikringsvilkårene.
Du kan ikke få indbetalinger tilbage, hvis du udmeldes af skolen senere end 2 måneder inden afgang. Det er derfor vigtigt, at du opfylder dine forpligtelser i forhold til skolen.
Disse områder betyder, at du ikke kan komme med på studietur:
Hvis du ikke opfylder din overgangsbekymringsskrivelse mellem 1. år og 2. år.
Hvis du har fået en adfærds- eller studieaktivitetskontrakt, som du ikke opfylder.
Hvis du ikke opfylder din fraværskontrakt.
I forlængelse af mulighed for at klage over en afgørelse fra skolen omkring udmeldelse, så kan skolen beslutte, at du ikke kan deltage på studieturen, men i stedet kan modtage undervisning på skolen på hjemmeholdet i klageperioden.
Alle beløb angivet i studietursmaterialet og på hjemmesiden mm. er med forbehold på at de angivende beløb kan ændre sig grundet eksempelvis kursændring, prisen på olie, prisen på rejsemålet, skatter- og afgiftsændringer mm.
Rejsekontoen opgøres efter studieturen og udbetales/opkræves efter gældende regler:
Hvis det overskydende beløb udgør min. 100 kr. pr. elev, vil hele det overskydende beløb blive udbetalt til eleverne.
Hvis det overskydende beløb udgør max. 99 kr. pr. elev, kan det overskydende beløb anvendes til sociale arrangementer.
Hvis der er restancer for den afholdte studietur, vil beløbet blive opkrævet efterfølgende.
Eleven hæfter for det fulde indbetalte beløb og kan således ikke få tilbagebetalt penge. Undtaget er dog, hvis det lykkes at få solgt rejsen til en anden elev. I så fald vil det indbetalte beløb fratrukket eventuelle omkostninger for navneskifte m.v. vil blive indsat på elevens bankkonto.
Hvis en elev er omgænger, vil der blive lavet en status på rejsekontoen. En eventuel difference kan overføres til en ny rejsekonto eller blive opkrævet hos eleven.
Desværre sker det til tider, at eleverne får frastjålet deres punge på gaden eller de kommer til skade. Du skal selv tegne nødvendige forsikringer i forbindelse med din(e) studietur(e), idet det ikke er indberegnet som en del af udgifterne til rejsen, når skolen betaler for den.
De forsikringer du skal have i orden, er:
afbestillingsforsikring (tegnes inden der bestilles og betales for studieturen fra skolens side) - denne dækker ifald du bliver syg inden studieturen og ikke kan komme med
rejseforsikring (tegnes senest dagen før du skal rejse på studietur) - denne dækker hvis du bliver syg, når du er afsted, og som oftest kan du tilkøbe muligheder for erstatning ved mistet bagage eller ulykke/ansvar hvis uheldet er ude.
tjek op med din indboforsikring, om du har en og hvad den dækker.
Hvis du er optaget på en ungdomsuddannelse og er fyldt 18 år, kan du søge om SU. Du skal være opmærksom på, at du først får udbetalt SU kvartalet efter du er fyldt 18 år, og du kan tidligst søge om SU én måned før den dato du kan få SU fra; hvis du kan få SU fra 1. september, så kan du tidligst søge SU 1. august.
SU bliver udbetalt én gang om måneden og er forudbetalt. Hvor meget du får i SU afhænger bl.a. af din alder og om du bor hjemme eller ude.
Søg SU her - det er også her, du kan læse mere om reglerne for at få SU, SU-lån, SKAT med mere.
Når du søger SU skal du logge på med MitID. Husk at aktiver din e-boks, da SU sender breve elektronisk. Opret e-boks her www.e-boks.dk.
Hvis du har spørgsmål til din SU så kontakt Studiecentret eller
Studiesekretær HHX, samt SU og ungdomskort for alle
Vi har også støtte og hjælp til udfordrede elever. Vi har f.eks. vores egne læse- & matematikvejledere, der hjælper ordblinde elever med at få de rette hjælpemidler samt vejleder i at få størst muligt udbytte af undervisningen.
Mentorordning
For elever, der har særligt svært ved at gennemføre en EUX uddannelse af den ene eller den anden grund, kan tilbydes en mentorordning.
Her får du tilknyttet en voksen kontaktperson (oftest en lærer), som støtter dig i uddannelsesforløbet.
Der kan rettes henvendelse til kontaktlæreren eller studievejlederen, hvis du ønsker at få tildelt en mentor.
Læs også mere i vores fastholdelsesstrategi.
Lærebøger
Du kan låne alle lærebøger af skolen. Hovedparten af disse er kun til udlån, og de skal derfor bindes ind, og du må ikke skrive i dem. Enkelte af lærebøgerne vil dog være engangsmaterialer, som du må beholde. Bøgerne vil ved skoleårets start blive udleveret fra Mediecentret.
Til bogudleveringen skal du medbringe dit sundhedskort, idet alle de bøger, du låner af skolen, registreres via sundhedskortet. For at undgå forvekslinger, skal du skrive dit navn i alle bøger. Ved skoleårets slutning vil du modtage en låneoversigt fra skolen, hvoraf det fremgår, hvilke bøger du skal tilbagelevere. Du skal erstatte bortkomne bøger. Vær opmærksom på følgende: Hvis fremsendte regninger ikke betales, sender skolen udestående til TOLD og SKAT til inddrivelse i evt. overskydende skat.
Ifølge bekendtgørelse nr. 1711 af 20/12/2006, kan der pålægges elever ekstraudgifter til engangsbøger, kopiudgifter, ordbøger, lommeregnere m.m. på op til kr. 2500,00.På EUX BUSINESS opkræves der et helårligt beløb til dækning af kopiudgifter, print, netordbøger, e-bøger, i-bøger, trådløst internet og screening udført af læsevejleder. Både på EUX 1. år og 2. år opkræves kr. 600 pr. den 15/8-2024. Derudover opkræves den 15/8-2024 også egenbetaling til introtur på EUX 1. år.
Udmeldte elever skal betale materialegebyr til udgangen af det semester som eleven udmeldes på.
Andre anskaffelser for egen regning
Det forventes, at du selv sørger for evt. lommeregner, kladdepapir, o.lign. Hvad angår ordbøger til sprogfagene, så har skolen licens til brug af ordbogen.com. Du har fri adgang på skolens netværk, og er du hjemme, skal du sørge for at logge dig ind med Uni-login først. Du vil kunne få rådgivning af din lærer på dette område.
Microsoft 365
En stor del af undervisningsmaterialerne vil ligge på Microsoft 365, der er en platform alle elever og lærere har adgang til. Det er også muligt der at skrive noter, aflevere opgaver samt samarbejde om opgaver.
Du har adgang til chat med både underviser og medstuderende i Teams. Hold dig også orienteret på Lectio, hvor der kan ligge lektienote om lektier, skriftlige beskeder på forsiden, se skema og det er også her, at du afleverer opgaver.
Computere
Som elev på handelsskolen vil du komme til at arbejde med it som en integreret del af undervisningen. Derfor skal du medbringe din egen bærbare computer. Husk at oplade den hjemmefra. Du må kun benytte computer til skolearbejde i undervisningstiden.
Det er dit eget ansvar, at din computer er opdateret, så den kan bruges i forhold til skolearbejdet, fx at programmerne virker og at kamera og mikrofon virker. Kamera og mikrofon bruges bl.a. til den virtuelle undervisning. Hvis din computer går i stykker, er det dit ansvar at få adgang til en anden computer.
Krav til IT udstyr
For at få det optimale udbytte af de it-tjenester, som udbydes af Køge Handelsskole, anbefaler skolen, at du har en Windows-computer, der benytter Microsoft Windows 11 (som minimum Microsoft Windows 10) eller en Macbook med macOS 13 eller nyere (som minimum MacOS 12).
Uanset valg af computer anbefales 512GB diskplads (som minimum 256GB).
Skolen anbefaler ikke, at du køber en Chromebook, da den ikke virker optimalt sammen med skolens systemer og i nogle tilfælde heller ikke kan bruges i undervisningen og til eksamen.
Eksamen - anbefalinger
Læs mere på eksamen.khs.dk (kræver at du er logget på skolens trådløse netværk) under Eksamensregler og i guiderne ”Eksamensregler” samt ”Parat til eksamen”.
IT programmer
Hvis du skal have matematik, vil din lærer vil informere dig om, hvilke it-programmer der skal anvendes til faget. Du skal ikke investere i en lommeregner, men derimod er det nødvendigt, at du har en computer med hver dag – da du ikke vil kunne opnå de matematiske kompetencer i faget uden.
Du får, under dit studie stillet den nyeste udgave af Microsoft Office gratis til rådighed. Office indeholder Word, Excel, PowerPoint, Outlook og Access (Access findes ikke i MAC-udgaven af Office).
Du installerer selv Office fra Microsofts 365 portal på http://m365.khs.dk og logger på med din skolemail og adgangskode.
Skolen stiller andre hjælpeprogrammer til rådighed så som ordbøger, CAS-værktøjer mm.
I/E-bøger
I flere fag vil du ikke få udleveret bøger i fysisk bogform, men i stedet få adgang til Systime via Uni login til I- og e-bøger.
Ordbøger
Husk at du til de sproglig eksaminer har adgang til ordbogen.com via "Eksamensportalen".
Skal du rejse til KHS med bus eller tog? Når du går på en ungdomsuddannelse har du mulighed for at få tilskud til din transport.
Søg om Ungdomskort.
Du skal bruge MitID når du logger på. Husk at søg med samme, når du er optaget, hvis du vil være sikker på, at få dit Ungdomskort inden skolestart.
For studiestart i august - søg senest 15. juli
For studiestart i januar - søg senest 15. december.
Hvis du har spørgsmål - så kontakt Studiecentret.
Her kan du få hjælp til alt det praktiske omkring dit studie, f.eks. hvis du har spørgsmål til skema, optagelse, SU, fag eller eksamener. Det er også her alle karakterer, eksamensplaner m.v. bliver opbevaret og behandlet.
Husk: Hvis du skifter adresse, e-mail eller tlf.nr i løbet af skoleåret, skal du hurtigst muligt informere studiecentret.
Studiecentret har åbent for telefonisk kontakt alle dage på tlf. 5667 0450 fra 7.45 - 15.00, samt åbent dagligt for personlig henvendelse mellem:
7.45 - 8.45
9.45 - 10.15
10.45 - 12.15
Du finder studiecentret i rød bygning til højre for hovedindgangen.
På EUX Business har vi et studiemiljø, hvor der er plads til alle, og hvor vi hjælper hinanden. Det faglige er selvfølgelig i fokus, men det er alt det sociale, der sker udenfor undervisningen også. Vi har en lang række tilbagevendende traditioner og events.
Vi holder i løbet af året forskellige sociale arrangementer, som sportsdag, studietur, fredagscaféer, galla, translokation, introfest, foredrag, events efter årstiden m.m.
Tilmeld dig skolens nyhedsbrev for at holde dig opdateret om nyheder der er relevante for nuværende og kommende elever, samt forældre til nuværende og kommende elever.
Weeeeee! Vi er beæret over at netop du er kommet med ombord! Tak.