Elever udvikler klimatiltag til kommuner
Hvordan kan vi løse klimaudfordringerne i Køge Kommune? Det har elever fra HHX på Køge Handelsskole de sidste to år arbejdet sammen med unge fra andre europæiske lande om at udvikle løsninger til. Den netop afholdte Klimauge på KHS bød på begivenhedsrige dage, hvor livlig snak på hollandsk, tysk og spansk kunne høres i skolens gange.
Køge Handelsskole spiller en aktiv rolle i flere internationale projekter, heriblandt Erasmus+-klimaprojektet ’Youth Climate Empowerment’, hvor elever fra HHX i samarbejde med 40 elever fra Tyskland, Holland og Spanien har udviklet løsninger på klimaudfordringer i deres lokale kommuner.
I sidste uge kulminerede projektet i en Klimauge på Køge Handelsskole, da eleverne sammen med Køge Kommune og Det Grønne Hus i Køge skulle sætte sidste punktum på deres idéer til nye, klimavenlige tiltag.
Eleverne kreerede videoer, Instagram posts, memes og en artikel for at skabe opmærksomhed om, hvad man kan gøre for at nedbringe sit og kommunernes forbrug inden for energi, mode, mobilitet, fødevarer, bygninger og grønne områder - og dermed gavne klimaet.
”Ideerne, der er udviklet i løbet af projektet, kan nu inspirere de deltagende kommuner, herunder Køge Kommune,” fortæller Inge Jakobsen, og Tina Biil Eriksen, der er internationale koordinatorer på Køge Handelsskole.
Klimaprojektet kulminerede med en præsentation af alle idéerne, eleverne har arbejdet med foran et dommerpanel. Eleverne arbejdede i internationale grupper, hvor fokus ikke kun var på klima:
”Det har også handlet om at lære at arbejde internationalt, at blive klogere på andre EU landes kulturer, og på denne måde opnå større interkulturel forståelse i udvalgte EU-lande. Og når eleverne rejser ud og møder hinanden på tværs af landegrænser, får de ikke blot inspiration til konkrete klimatiltag i kommunerne,” siger koordinatorerne.
En hånd til klimaet
Køge Handelsskole har stået i spidsen for projektet, hvor der 1. år var fokus på, hvordan skolerne kunne reducere deres CO2-udledning og gøre eleverne opmærksomme på deres eget CO2-forbrug. Dette blev formidlet gennem en Grøn Dag på HHX. Det 2. år var fokus på, hvordan eleverne kunne samarbejde med kommunerne for at reducere CO2-udledningen og skabe større bevidsthed om dette.