Demokratiet flytter ind i klasselokalerne

Af: Karina Anée Købke Af: Irina Hilma

For tredje år i træk deltog elever på EUX Business i Demokratiets dag; en dag, hvor politik, holdninger og virkelighed rykkede helt ind i klasselokalet.

Dagen blev indledt af Morten Dahlin, minister for byer og landdistrikter, kirkeminister og minister for nordisk samarbejde. Han opfordrede eleverne til at bevare optimismen, også når verden virker tung af kriser. Han mindede dem om værdien af fællesskaber, hvor man kan øve sig i demokrati i praksis, fx som frivillig i en forening. Og så opfordrede han dem til at bruge deres stemme; både ved valg og i hverdagen.

Fra venstre: Morten Dahlin, Stig Johansen og Ken Kristensen

Demokratiet skal mærkes

Demokratiets dag er et initiativ fra Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), hvor unge politikere bringer samtalen om politik direkte ind i klasselokalet.

“Her på Køge Handelsskole ser vi dannelse som meget mere end viden. Det handler om at give de unge mennesker mod på at blande sig, tage stilling og forstå, hvorfor demokratiet fortjener deres stemme,” siger Stig Johansen, direktør på Køge Handelsskole.

Og ifølge DUF’s politiske konsulent Laura Virginie Jersborg viser Demokratianalysen 2024, at unge på erhvervsuddannelser oftere kæmper med lav demokratisk selvtillid. Derfor er Demokratiets dag vigtig.

Workshops

Fra CO₂-afgifter til nærdemokrati

Første workshop satte gang i diskussionerne. Eleverne skulle tage fysisk stilling til aktuelle dilemmaer ved at placere sig i “ja” eller “nej” på spørgsmål som: skal tobak være dyrere, CO₂-afgifterne højere eller straffene for personfarlig kriminalitet skærpes?

Inden længe bølgede argumenterne frem og tilbage, og netop dér lå pointen: at give eleverne mod til at mene noget og lyst til at lytte.

“Jeg synes, bæredygtighed og klima bør fylde endnu mere i undervisningen – og gerne på en mere nuanceret måde. Vi arbejder fx meget med AI og ChatGPT, og det er fint. Men jeg kunne godt tænke mig, at vi også så mere kritisk på, hvor meget energi en enkelt prompt bruger,” siger Benedetta fra 2C.

I den anden workshop handlede det om nærdemokrati. Her prioriterede eleverne konkrete forslag til forbedringer i deres skolehverdag, lige fra bedre udendørsarealer til mere vejledning.

Paneldebat

Fra ord til handling

“Vi talte i vores gruppe om, at det ville være rart med endnu mere vejledning i forhold til arbejdslivet. Vi nærmer os jo tiden, hvor vi skal ud på arbejdsmarkedet, så mere information vil virkelig hjælpe. Jeg skal stemme for første gang til kommunalvalget den 18. november. Jeg har tidligere følt mig usikker på politik, men nu føler jeg mig bedre klædt på,” fortæller Mads fra 2E.

Dagen sluttede med en paneldebat, hvor eleverne kunne stille spørgsmål direkte til ungdomspolitikerne om emner som topskat, klima og flygtningepolitik.

Læs også...