Elever på udveksling i Rumænien

Af: Karina Anée Købke

En gruppe elever fra Køge Handelsgymnasium arbejder med at få en dybere forståelse for mangfoldighed, og hvad det vil sige at være flytning. De er nu hjemme efter at have mødtes med udvekslingsstudenter fra Portugal og Tyrkiet i Rumænien, hvor de arbejdede sammen om at skrive historier til en børnebog om flygtninge.

Snart udkommer børnebogen om flygtninge

Seks elever fra Handelsgymnasiet var afsted på udvekslingen, der er en del af Erasmus+ projektet ’InterGREATing stories’ - som skal munde ud i en bog med historier om flygtninge. Forud for turen, havde eleverne interviewet flygtninge, anmeldt en børnebog og deltaget i et seminar af børnebogsforfatter Rie Skovgaard.

”Da vi skulle interviewe flygtningene, stødte vi på et problem, og det var den sproglige barriere. De kunne nemlig ikke særlig meget dansk, så der kom vores første øvelse. Vi skulle formå at opretholde en samtale med dem, så begge parter forstod hinanden. Der blev brugt en masse kropssprog og vi måtte finde andre ord end dem vi havde tænkt os at bruge i starten. Det lykkedes, og vi fik en rigtig god og lærerig samtale med dem," fortæller Ida Jørgensen Siiger og Rikke Elisabeth Lily Jensen, der går i 1.g på HHX.

Det gav nyt indblik, og de fik samlet en masse informationer til deres børnebog:

"Børnebogsanmeldelsen og seminaret lærte os at tilpasse sproget til vores modtagere og hvordan vi skulle skrive om et tungt emne. Det hele gav os god ballast til arbejdet med at skrive børnebogen i Rumænien".


På tur i de Rumænske gader

Anderledes kultur

Eleverne fik et godt kendskab til den rumænske kultur allerede fra ankomsten til Rumænien. Her blev de modtaget med sang, gaver og rundvisning.

”Vi blev mødt af en enorm gæstfrihed, hvor folk var nysgerrige og venlige. Der blev afholdt en velkomstmiddag for alle os udvekslingsstudenter fra henholdsvis Portugal, Tyrkiet og os fra Danmark, hvor vi hørte traditionel rumænsk sang og så traditionel rumænsk dans og hurtigt blev hevet med ind i dansen. Det var en helt fantastisk måde at lære hinanden at kende på, inden det hårde arbejde skulle i gang. I løbet af turen fik vi også en rundvisning på deres rådhus, hvor vi mødte Santanas borgmester, Daniel Sorin Tomuța, og hørte om byens historie,” siger Emma Brammer Nielsen og Rebekka Liv Lindberg, der går i 2.g.

Alle eleverne, fra forskellige dele af EU

Forud for selve arbejdet med at skrive historier ti børnebogen, underviste specialist Camelia Belei eleverne i, hvordan man skriver historier.

”Hele projektet i Rumænien foregik på engelsk, så al kommunikation med vores tildelte gruppe blev på engelsk. I starten blev vi mødt af udfordringer, fordi man var lidt usikker på sin engelsktale og ens accent, men som timerne gik blev vi mere og sikre på os selv, og vi blev mere sprogligt stærke, da vi var nødsaget til at tale engelsk. Efter vi er kommet hjem til Danmark, kan vi godt mærke, at vi havde fået en masse nye personlige færdigheder og kulturelle oplevelser med i kufferten. Vi har ikke kun udviklet vores engelsk, men også den ekstroverte side af os. Vi blev ”kastet” ud i en gruppe med mennesker, vi ikke kendte før eller havde samme modersprog med og det gav os både nye venner, men det har også gjort det lettere for os at kunne snakke med nye mennesker. Vi har lært så meget om store kulturforskelle, et nyt undervisningssystem og bare hvordan man skal håndtere at være i et helt nyt land med nye mennesker. Turen har fået os til at føle os som lidt bedre mennesker med lidt flere færdigheder end før,” slutter Sofie Amalie Bisbjerg fra 1.b.

Irina Grauengaard er projektleder for ’InteGREATing stories’ og var med på turen sammen med underviser Hans Christian Andersen. Næste skridt i projektet foregår i Portugal, hvor der skal skabes illustrationer til bogen.

Vil du opleve verden mens du studerer?

Læs mere om handelsgymnasiet HHX.

Læs også...