Elever med i multinational læring på museer
Elever fra Køge Handelsskole samarbejder med unge fra Italien, Litauen og Tyrkiet i et internationalt projekt for at forene museets og skolens læringsrum.
Køge Handelsskole deltager i et Erasmus+ skoleudvekslingspartnerskab projekt “Train, Enjoy, Act in Museums” sammen fire partner skoler. Projektet løber fra 2020 til 2023. På grund af covid-19 forgik første del af projektarbejdet online, men nu kunne partnere endelig mødes fysisk.
Fem elever fra Køge Handelsskole deltog sammen med projektkoordinator Irina Grauengaard og Finn Arvid Olsson, politisk & økonomisk stabschef, og formand for Nordsjællands Museums bestyrelse, i “TEAM” første “Learning Teaching Training Activities” projektmøde i september i Eskisehir, Tyrkiet, hvor deltagerne fik mulighed for at se museer i Eskişehir og arbejde med flere aktiviteter. Samlinger udstillet på museer gav deltagerne en håndgribelig forbindelse med tid, steder, begivenheder eller mennesker og gav dem mulighed for at opleve udviklingen af menneskets historie og kulturarv, der overlapper med deltagende skoles historie og samfundsvidenskabelige cirkler.
Multinationalt kultursamarbejde
Den første aktivitet blev gennemført i Odunpazarı Modern museum, og det var en "søg og find" aktivitet. Eleverne blev blandet i multinationale grupper, og hver gruppe fik et sæt opgaver. Her skulle de finde bestemte genstande udstillet på museet. Inden aktiviteten blev museet introduceret for eleverne med en engelsktalende guide. I Eti Archaeological Museum blev eleverne introduceret til mange forhistoriske artefakter, og de skulle tage fotos og tegne dem på et stykke papir. Bagefter skulle de designe et kostume ved hjælp af de mønstre, de havde taget fotos af.
”Vi satte eleverne i centrum af læringsprocessen for at opnå et permanent og deltagende læringsmiljø på visse museer. Vi tilføjede gamification-metoder til vores museumsbesøg, og multinationale elevgrupper blev sat sammen til at søge og finde og handle sammen. De forstod forskellige kulturer på en alsidig og tolerant måde og fortolkede den eksisterende arv ved at skabe nye former for kunst,” fortæller Irina Grauengaard.
Virtuel platform for undervisere
“Learning Teaching Training Activities” for lærere var designet til at udstyre dem med nødvendige færdigheder og viden om at inddrage museer som undervisningsmiljø. Udover at være med i museets aktiviteter bliver de deltagende lærere bevidste om, hvad og hvordan de vil lære i løbet af projektet, hvad tidslinjen bliver, hvad rammerne for kommunikationen bliver.
Pinar Sari fra koordinatorskolen, der arbejder som etwinning -ambassadør, gav en etwinning -træningssession til deltagende lærere. Da etwinning tjener en virtuel platform, hvor lærere kan samarbejde, vil denne uddannelse sikre kvaliteten af aktiviteterne.
Et andet fokus var at tilbyde læreruddannelser i "hvordan man bruger museer som undervisnings- og læringsmiljøer". Den pædagogiske leder af et lokalt museum (ODUNPAZARI MODERN MUSEUM), holdt et foredrag for deltagende lærere om emnet og skabte et diskussionsmiljø i museet for at berige ideerne.