Elever giver flygtninge en stemme

Af: Karina Anée Købke

Hvordan er livet, når man er tvunget til at flygte fra sit hjemland? Det arbejder elever fra 1. og 2.g. med at gøre os alle klogere på i en ny E-bog. Eleverne er nu vendt hjem fra Portugal, hvor de arbejdede tværnationalt med illustrationer til deres kommende bog om flygtninges liv.

På billedet ses elever og undervisere, der mødtes i Portugal på “Agrupamento de Escolas Alberto Sampio school,” som var vært for mødet.

Køge Handelsskole står bag det tværnationale samarbejde, der er finansieret med støtte fra EU-programmet ERASMUS+. Forud for mødet har eleverne arbejdet med at give liv til flygtningenes fortællinger ved at omdanne interviews med flygtninge til historierne i bogen.

”Ved at fortælle og læse om de problemer flygtninge går igennem, når de er tvunget til at forlade deres hjemland, giver vi en stemme til dem, der ikke kan tale for sig selv. Ved at dele deres historier, kan vi måske nuancere nogle fordomme og fremme tolerancen overfor mennesker, der forsøger at finde fodfæste i en usikker fremtid,” fortæller Irina Grauengaard, der er projektleder på bog-projektet, der går under navnet ’InteGREATing Stories’.

Sofie Amalie Bisbjerg, Maja Refsgaard, Rikke Elisabeth Lily Jensen, Rebekka Liv Lindberg, Ida Jørgensen Siiger og Emma Brammer Nielsen fra 1. og 2.g repræsenterer Køge Handelsskole i projektsamarbejdet.

Pigerne arbejder sammen med elever og undervisere fra Italien, Rumænien, Portugal og Tyrkiet for at skabe opmærksomhed omkring problemerne, der påvirker flygtninge og på samme tid opfordrer til accept samt en mere fair og integrerende verden.

Læs også...