Elever bidrager til Køge bymidtestrategi og erhvervspolitik

Af: Karina Anée Købke

Hvordan kan man skabe mere liv i Køge bymidte og tiltrække flere kunder til butikkerne? Det kom elever fra Køge Handelsskole og Zealand med input til, da årets campusprojekt løb af stablen. Disse idéer inspirerer nu til udviklingen af Køges bymidtestrategi og erhvervspolitik.

Julie, Sofia og Mathilde fra 3.k på HHX får overakt præmien

En måneds intensivt arbejde kulminerede forleden for 130 elever fra HHX på Køge Handelsskole og uddannelsesretningerne Digital konceptudvikling og Serviceøkonom på Zealand. Eleverne har deltaget i et fælles campusprojekt i samarbejde med Køge Handel, der udfordrede dem til at komme med idéer til, hvordan man kan øge kundestrømmen til butikkerne i Køge by.

Katja Jensen fra Køge Handel

Projektet blev sparket i gang for en måned siden med oplæg fra Katja Jensen, aktivitetschef for Køge Handel, og Tanja Nystrup fra Nystrup & Øskov. Oplæggene satte fokus på aktuelle detailhandelsudfordringer og betydningen af at skabe attraktive bymiljøer.

Efter en måneds intensivt arbejde og idéudvikling præsenterede 9 udvalgte grupper så deres idéer og prototyper for et uvildigt dommerpanel, der bestod af Katja Jensen og Katrine Foss Lillelund fra Køge Handel, Tanja Nystrup fra Nystrup & Øskov og Alvin Ljoså og Niels Buchholst fra Sparringspartnerne.

Dommerpanelet

Dommerpanelet kårede de 3 bedste forslag baseret på problemforståelse, værdi for kundestrømmen, brugeroplevelsen og realiserbarheden:

  • En TikTok-profil for Køge Handel styret af butikkernes ungarbejdere.

  • En "Køge fordelsapp".

  • En app til udlejning af ledige butikslokaler og 'inventar'.

Glade vindere

Aktivitetschef i Køge Handel, Katja Jensen, fremhævede betydningen af elevernes arbejde:

"Det, I har præsenteret i dag, bliver en vigtig del af vores fremtidige arbejde med bymidtestrategien og Køges nye erhvervspolitik. Jeres idéer har bidraget og været en inspirationskilde for os."

Vinderholdet fra Zealand

Det giver mening

Fra Køge Handelsskole blev det Julie, Sofia og Mathilde fra 3.k på HHX, der overbeviste med deres TikTok-profilkoncept:

”Det er vildt fedt, at den idé vi har udviklet, potentielt kan gavne og blive anvendt i virkeligheden i Køge by. Det har både været motiverende og meningsfuldt at bidrage til udviklingen af vores bymidte, som vi tit selv kommer i.”

Gang i salen inden præsentationer foran dommerpanelet

De vindende idéer belønnet med præmier doneret af lokale virksomheder: Stacy's Diner, Halifax, Le Jardin, Bones og Køge Handel – stor tak for at bakke op om vores elever.

Læs også...