Iværksætteri på HHX

Iværksætteri helt tæt på

Af: Karina Anée Købke

Egen virksomhed står højt på mange unges drømmefremtid. På Køge Handelsskole undervises der i iværksætteri med fokus på langsomhed, så eleverne får alle aspekter af rejsen med og klædes på til et muligt startup-eventyr efter HHX.

“Det er fedt at arbejde med idéer på en anderledes måde end blot teori,” siger Marie, Villads og Mikala fra 2.L, der er en del af de elever på innovationslinjen, som netop har skudt årets iværksætterforløb i gang. I løbet af det næste år skal de – og resten af eleverne på innovationslinjen – samarbejde med Sparringspartnerne, der fungerer som mentorer, for at udvikle deres egne virksomhedsideer.

Maja og Niels fra virksomheden Haandholt

Forløbet adskiller sig fra andre ved at have fokus på langsomhed som en styrke, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig i alle faser af dét at starte en virksomhed, som også er bæredygtig.

Kick-off-arrangementet bød på besøg fra de unge iværksættere Maja og Niels fra virksomheden Haandholt, som delte deres erfaringer med at starte egen virksomhed og balancere arbejdsliv med opstartens udfordringer. Der var helt stille i auditoriet, da iværksætterparret fortalte om deres rejse fra spæd idé til succesfuld virksomhed, der restaurerer gamle møbler – med støtte fra Sparringspartnerne. Maja og Niels understregede, at iværksætteri ofte er en lang rejse, hvor det er vigtigt at tage små skridt og bygge fundamentet grundigt op.

Rundt om hele iværksætterrejsen

Bagefter summede det i auditoriet, og spørgsmålene begyndte at strømme fra innovationseleverne, der var samlet til kickoff. “Hvordan håndterede I modgang?” lød det fra en elev, mens en anden spurgte, “Hvor lang tid tog det egentlig, før I følte, at I var på rette vej?” Det var tydeligt, at Haandholts rejse havde ramt noget hos de unge.

Marie, Villads og Mikala

For Marie, Villads og Mikala er det særligt fedt at kunne omsætte viden fra bøgerne til rigtige projekter og se, hvordan tingene fungerer i praksis for andre:

“Det var virkelig inspirerende at høre om deres fejltrin, og hvor lang tid det rent faktisk tog dem at starte op og få tingene til at fungere. Det gav os en følelse af, at det er okay at tage små skridt og bygge virksomheden langsomt op. Og det gør bare det hele mere realistisk.”

Med Sparringspartnerne som mentorer får eleverne nu det næste år en værdifuld indsigt i, hvad det vil sige at være iværksætter – og det giver eleverne tid til at fordybe sig i alle faser af dét at starte virksomhed op.

Sparringspartnerne som mentorer

Læs også...