Viden og indsigt giver nøglen


Kursuscenter

Forbrugernes forventninger til autoværksteder og bilforhandlere har aldrig været større end de er nu. Det stiller store krav til hele branchen om konstant at holde sig opdateret og udvikle sig, og det skaber udfordringer for især de mindre værksteder, der ikke er tilknyttet en stor importør med let adgang til fx systemer og træningsprogrammer.

 

Uddannelsestilbud til frie værksteder er utilstrækkelige, men det vil Kursuscentret KHS på Køge Handelsskole i samarbejde med Holco gøre noget ved. De har tilrettelagt et forløb på 8 dage fordelt på tre moduler, hvor der særligt er fokus på optimering af eftermarkedet. Det er særligt møntet på at styrke deltagernes viden og indsigt i kommunikation, salg og ledelse, som redskaber til at styrke kunderelationer, ved at gøre det så nemt som muligt at være kunde og få serviceret sin bil.

”Det handler om at skabe tillid, så kunden vælger dig igen og igen,” siger Poul Holck, som konsulent i Holco med mere end 40 års erfaring som rådgiver i automotive branchen.
”Vi vil gerne give ekstra power til kundebetjening og hjælpe autoværksteder og bilforhandlere til at udvide deres forretning ved at sætte fokus på, hvor stor en betydning, det rent faktisk har at opbygge et tillidsfuldt forhold til sine kunder. Loyalitet og tillid er uhyre vigtigt,” siger Poul Holck.

 

Kommunikation betyder alt
Et væsentligt aspekt i en professionel hverdag er kommunikationen med kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere osv.,” siger Rikke Lunde Madsen, som er udviklingskonsulent i Kursuscentret KHS og underviser på det nye forløb.
”Kommunikation er ofte ikke noget, man regner for noget i dagligdagens snakke og dialoger, men det spiller en stor rolle. Værdien heraf bør ikke undervurderes. Måden, vi kommunikerer på, er altafgørende for vores forretning og det er både, når det gælder vores medarbejdere, kolleger og kunder. Hvis man er lydhør over for det andre siger og bruger det aktivt til at forstå hvad de vil, er det meget lettere at opnå et godt samarbejde, større effektivitet og dermed gode resultater,” siger Rikke Lunde Madsen.

 

Gode kunderelationer er alfa og omega
På forløbet er kommunikation derfor i fokus sammen med ledelse og viden om salg. Det er tre meget vigtige elementer, der skal til for at udvikle forretning i et stærkt konkurrencepræget marked,” siger Rikke Lunde Madsen
”Vi skal altså lære at kommunikere med vores kunder og stille de rigtige spørgsmål, så vi får løst opgaven tilfredsstillende for kunden og dermed får skabt en god relation til dem. Det gør man bl.a. ved at sætte fokus på kommunikation, ledelse og processer. Vi skal have styr på, hvad vi gør, og hvordan vi gør det. Har vi styr på den del, kan prissætning af vores ydelser træde lidt i baggrunden, fordi vi som kunder kan betale en ordentlig pris for tryghed og tillid. Pris vil selvfølgelig altid spille en rolle, så et fokusområde på forløbet er også at træne, hvordan man håndterer prisdebatter med kunder,” supplerer Poul Holck.

 

Planlægning og fokus på processer skaber effektivitet som kan mærkes på bundlinjen
”Et andet vigtigt parameter til at styrke sin forretning er, hvordan man bruger tiden og ressourcerne mest optimalt. At man har travlt, er ikke altid ensbetydende med, at man tjener penge. Man skal jo fx være sikker på, at man får faktureret nok af de timer, der er til rådighed. Det kan også være godt givet ud at organisere sig på en sådan måde, at man frigiver mere tid til at modtage kunderne og gennemgå bilen med kunden og tage en snak om de andre ting, det evt. vil være en fordel for kunden at få lavet,” siger Poul Holck.
”Jo mere vi informerer kunderne på forhånd, desto større chance er der for, at kunderne bliver glade for os og kommer igen. Denne strategi har faktisk vist sig at være meget effektiv for at få glade kunder, højne kundeloyalitet og sidst men ikke mindst til gavn for omsætningen på værkstedet. Vi har faktisk kunnet påvise, at fakturaerne bliver større, jo mere tid man har til at modtage kunderne”, siger Poul Holck.

Forløbet er målrettet frie værksteder og forhandlere, men OE forhandlere er også meget velkomne. Hvis du vil vide mere om forløbet og tilmelde dig, kan du kontakte Mette Grasberger på telefon 9134 6652 eller på mail

 

 

 

Bedre ledelse blandt mange kulturer

Nathan Meister er i gang med Den grundlæggende lederuddannelse for at blive klog på egen ledelse

Iværksætter sikrer kvalitet og regnskab

Morten Ankerstjerne er klar til at hjælpe andre virksomheder med at kvalitetssikre produktionen

Det bliver i familien

Gør som Malene Kirschs søster og giv et kursusforløb. Den holder i mange år og giver nye muligheder

Nyhedskategorier

Køge Handelsskole

EUD Business

EUX Business

EUV Business

EUD Student

HHX

Kursuscenter

Adgangsgivende forløb

Campus Køge