Kager med mening


HHX

Foruden et længerevarende samarbejde med Orkla om KiMs på Køge Handelsgymnasiums innovationsstudieretning begynder nu et nyt samarbejde. Denne gang er det SEM – Sport & Event Managementstudieretningen, der skal arbejde med CSR-projektet Bag for en sag, som i år runder 15 år. Ophavsmanden bag, Lars Møller, kom selv og kickstartede samarbejdet med eleverne.

 

”Vi gør en stor dyd af at få samarbejder med virksomheder koblet på undervisningen for at vise eleverne teorien udfoldet i praksis.  Nu indleder vi et samarbejde med Lars Møller fra Havas – og CSR-projektet Bag for en sag. Han arbejder i bureauet Havas med markedsføring, kommunikation og pr - og særligt med CSR og virksomheder, der skaber mening,” fortæller René Ahrendt.

”Havas udgiver årligt en rapport, som fortæller om hvor meningsfulde kunderne oplever brands globalt – og det kan for mange virksomheder være et wake up call. Hvis man som virksomhed ikke leverer mening ud over selve produktet, så risikerer man at ryge ud i glemslen. Og det er her CSR kommer ind i billedet – det bidrager til at skabe en værdi på et relationelt plan,” siger René Ahrendt og fortsætter: ”Nu indleder vi et længerevarende projekt omkring Bag for en Sag og Havas, og mandag gæstede Lars Møller auditoriet og fortalte 1.g’erne og 2. g’erne på Sport & Event Management om virksomheden, om tankerne og de foreløbige resultater med Bag for en Sag. Oprindeligt er det født gennem et andet projekt, men kunden, som CSR-projektet var tiltænkt, ville ikke bruge ideen. Derfor har Lars Møller med Havas i ryggen sat det i søen med det formål at udbrede især børns kendskab til Børnetelefonen – og bidrag til driften bag. Det er på mange måder er unikt projekt, for her hjælper børn andre børn – og de kommer i køkkenet med de voksne omkring dem – lærer om at færdes i køkkenet og de er fælles om noget, der aktiverer nærvær og samvær. Til september 2019 runder projektet 15 år, og vores elever skal nu arbejde med idegenerering og nye tiltag til det store landsdækkende event, som her i 2018 rundede 1600 deltagende skoler og institutioner. Hele 90.000 børn gik i køkkenet for at bage for børn, der har det svært, 270.000 mennesker deltog i eventen, og der blev rejst 2.3000.000 kr. til Børnetelefonen,” fortæller René Ahrendt.

 

Vokser i takt med opgaven
”Eleverne skal arbejde med dette projekt som et tværfagligt projekt i fagene Afsætning og Virksomhedsøkonomi. Er elevernes projekter gode og stærke nok vil Bag for en Sag integrere dem i jubilæumsudgaven,” siger René Ahrendt. Og fortsætter:” Planen er, at eleverne inden sommerferien skal præsentere hvordan projektet kan udvikles. De skal i præsentationen tage højde for de tre vigtigste interessenter - nemlig 1) eventen, 2) virksomhederne, der involverer sig i CSR-projektet og 3) deltagerne i eventen – altså børnene og de voksne omkring dem, som udgør målgruppen. Hvis elevernes ide som sagt er god nok, vil den blive implementeret i eventen, når det afvikles igen i efteråret 2019. De elever, der frem til sommerferien går i 1.g, skal arbejde videre med projektet i 2.g. I takt med deres progression i uddannelsens forløb, vil de efterhånden tilegne sig mere faglig viden, som de kan perspektivere og anvende i deres udvikling af projektet – og tanken er, at de ændrer eller forfiner deres projekt frem til foråret 2020 – og vi løbende tilsætter nye ingredienser.

 

 

Translokation på Køge Handelsgymnasium 2019

Køge Handelsgymnasium fejrede årets studenter med taler, beviser, legater, musik og SuperQuiz.

Når fjerne kyster bliver nære

Sydbank Rejselegat på 10.000 kroner gives i år til Mathias Ramsvig fra 3k på Køge Handelsgymnasium.

Første student på Køge Handelsgymnasium 2019

Første hue på Køge Handelsgymnasium: Aleksander Færgemann Sepp fra 3l sprang ud som første student

Nyhedskategorier

Køge Handelsskole

EUD Business

EUX Business

EUV Business

EUD Student

HHX

Kursuscenter

Adgangsgivende forløb

Campus Køge