Kvalitetssystemets formål og mål
Kvalitetsarbejdet på KHS har til formål at sikre en høj kvalitet i alle vores uddannelser, kurser og øvrige aktiviteter.
Kvalitetsarbejdet er således en hjørnesten i KHS virke. Vi arbejder kontinuerligt med at understøtte og sikre eleverne og kursisternes læring samt faglige og sociale trivsel, så alle elever og kursister udvikler sig og bliver så dygtige som de kan, og således også bliver attraktive for aftagerne.
God kvalitet hos os forstår vi som;
For at opnå dette, arbejder vi målrettet med at understøtte og udvikle undervisningskvaliteten på alle skolens uddannelser og kurser. Vi arbejder processuelt med blik for, at undervisningen løbende må udvikles og forbedres, således undervisningen altid er indholdsmæssig, samfundsmæssig og pædagogisk tidssvarende. Forudsætningen for at dette mål opnås er, at de specifikke målsætninger i delpolitikkerne fortolkes, konkretiseres og udføres af relevante aktører i hele organisationen.
”Opnåelse af uddannelse af høj kvalitet for alle, bekræfter troen på, at uddannelse er en af de mest kraftfulde og gennemprøvede motorer for en bæredygtig udvikling”. Mål 4: Kvalitetsuddannelse | Verdensmålene.dk (verdensmaalene.dk)
Verdensmål nr. 4 understreger den altafgørende betydningen af kvalitet i uddannelse har som drivkraft for en bæredygtig samfundsmæssig udvikling. Som uddannelsesinstitution har vi således et særligt ansvar for, at sikre og understøtte en høj kvalitet i de uddannelser, vi tilbyder. Verdensmål nr. 4 tjener som afsæt for udviklingen af kvalitetssystemet på KHS.
Pejlemærkerne for dette arbejde er KHS’s 4 følgende værdiorienteringer, der sætter retning for det pågående kvalitetsarbejde:
Værdiorientering |
Det betyder i kvalitetsarbejdet at: |
Vi er transparente |
|
Vi skaber tryghed |
|
Vi giver og skaber indflydelse |
|
Det skal give mening |
|
Dette leder os frem til følgende målsætning og fælles afsæt for det fremtidige kvalitetsarbejde for alle af skolens afdelinger og som operationaliseres i de enkelte afdelinger:
På Køge Handelsskole arbejder vi for at fastholde og forbedre kvaliteten af undervisningen gennem løbende og systematisk evaluering, tilpasning og forbedrende tiltag. Kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af uddannelserne på Køge Handelsskole foregår i et forpligtende samarbejde med organisationens elever, kursister, medarbejdere, ledelse, direktion, virksomheder og bestyrelse.
Direktør, bestyrelse og den pædagogiske chefgruppe har ansvar for, at de overordnede målsætninger for kvalitet i uddannelserne forfølges aktivt, ligesom disse også har det overordnede ansvar for at kvalitetsstyringssystemet kontinuerligt tilføres de relevante ressourcer for at kunne vedligeholde kvalitetssystemet.