Studiehåndbog EUX - nøglen til viden

Få svar på dine spørgsmål om forskellige emner der vedrører EUX Business på Køge Handelsskole

Velkomst

Med denne Studiehåndbog ønsker vi dig velkommen på Køge Handelsskole, hvor vi håber, du vil falde godt til og få nogle lærerige og sjove år. Vi håber også, at du vil være aktiv så-vel fagligt som socialt.

Køge Handelsskole er en moderne og dynamisk erhvervsskole, og vi håber, at du vil gøre en indsats for at skabe en positiv stemning og et godt forhold til dine klassekammerater og lærere.

Et godt arbejdsmiljø med elevindflydelse betyder meget for os, og derfor opfordrer vi dig til at være åben og deltage aktivt i diskussionerne om undervisningens tilrettelæggelse, skolens aktiviteter m.m. Vi lægger hermed op til, at vi sammen er ansvarlige for, at du får så meget ud af din tid her på skolen som muligt.

Held og lykke med dit merkantile EUX Business forløb.

Med venlig hilsen

Tim Christensen

Direktør

 

Lidt om studiehåndbogen

I Studiehåndbogen kan du få lidt at vide om EUX Business på Køge Handelsskole. Du kan bl.a. læse om, hvad der sker på skolen efter skoletid, hvad du skal gøre, hvis du bliver syg i forbindelse med en eksamen, hvor du skal gå hen, hvis du har tabt din pengepung osv.

Elevhåndbogen beskriver primært, hvordan tingene fungerer på afdelingen. Området ændrer sig dog løbende, så derfor kan du godt komme ud for, at enkelte af de forhold, der er beskrevet i elevhåndbogen vil være ændrede, når du læser den.

Kommunikation mellem skolen og dig

  • Kommunikation mellem skolen og dig

    På afdelingen har vi mange andre informationskanaler, hvor du kan finde svar på dine spørgsmål. Du har et medansvar for løbende at holde dig orienteret om, hvad der sker på din skole og på EUX Business. Alt afhængig af, hvad du gerne vil vide, kan du søge informationer følgende steder.

     

    Hvordan kommunikerer skolen med dig? Og omvendt?

    Informationskanal

    Hvad kan du finde svar på?

    Hvilket medie er det?

    Elevplan

    Skema og daglige ændringer, lektier, lokaler, skriftlige opgaver og materialer til undervisningen. Der er oprettet en gruppe, hvor din klasse og dine lærere kan lægge materialer til undervisningsbrug.

    På din forside i Elevplan finder du en opslagsvæg, hvor der er nyheder og informationer fra ledelse og administrationen.

    Elevplan er en intern kommunikations-platform. Du logger dig på med UNI Login eller med udleveret kode til Elevplan.

    SMS

    Lærerne kan via Elevplan sende sms-beskeder til dig, men du kan ikke svare på sms’erne.

    Mobil/SMS-beskeder ad hoc.

    Facebook

    På vores Facebook-side kan du deltage i debat og dialog og kommunikere med andre studerende, kommentere opslag, deltage i afstemninger, etc. Husk altid at skrive i en god tone og respekter dine medstuderende, når du debatterer på nettet.

    Dette er et offentligt debatforum. Du finder Køge Handelsskole på Facebook.com/kogehandelsskole.

    Twitter

    Skolen kommunikerer diverse former for information og nyheder via Twitter, så du har mulighed for at følge skolen mobilt.

    Skolens Twitter-profil kan du finde og følge via twitter.com/khsdk

    Infoskærme

    Supplerende information om daglige ændringer. Her kan du holde dig orienteret om, hvad der sker på skolen nu og her.

    Intern kommunikation. Administrationen og receptionen skriver aktuelle opslag.

    Hjemmesiden -  www.khs.dk

    www.khs.dk er Køge Handelsskoles officielle hjemmeside. Her finder du information af enhver art om skolens uddannelser.

    Skolens ansigt udadtil på nettet.

  • Kommunikation mellem skolen og digLæs mere

EUX og EUD Business afdelingen

  • EUX og EUD Business afdelingen

    På Køge Handelsskole arbejder eleverne ofte sammen i grupper. Du vil sandsynligvis komme til at arbejde i nogle nye grupper hver uge. Det giver dig den fordel, at du lærer at samarbejde med en større gruppe mennesker end lige dine nærmeste venner.

    Undervisningen tilrettelægges som en blanding af klasseundervisning, gruppearbejde og tværfaglige projekter. På side 18 kan du se, hvordan dit skema kan se ud for en almindelig uge – både på EUX Business 1. år og EUX Business 2. år.

    Kodeordene, som vi arbejder efter, er:  

    • lære at lære
    • tage ansvar for eget liv og læring
    • personlig udvikling
    • nærhed mellem lærer og elev

    Lære at lære betyder, at du lærer bedst, når du arbejder. Det er ikke tilstrækkeligt, at lærerne arbejder - altså står oppe ved tavlen og fortæller dig, hvad du skal gøre. Først når du selv går aktivt ind i skolearbejdet, får du lært stoffet til bunds og kan anvende det uden for skolen.

    Tage ansvar for eget liv og læring betyder, at du er med til at beslutte, hvad du gerne vil lære - efter du er blevet vejledt om konsekvenserne af dine valg. Beslutter du dig for at være aktiv og engageret, står vi parat med mange og varierede tilbud.

    Personlig udvikling betyder bl.a., at du sammen med din tutor snakker om, hvordan du klarer dig i samarbejdet med de andre elever og lærerne osv.

    Nærhed mellem lærer og elev betyder, at vi afsætter tid til at diskutere og tale med hinanden - f.eks. om, hvordan uddannelsen og skoleforløbet fungerer.

  • Krav på EUX Business

    På det første år på EUX Business skal du have otte grundfag på niveau C, hvoraf de tre afsluttes efter et halvt år:

    •       Dansk
    •       Engelsk
    •       Samfundsfag

    De sidste fem afsluttes efter et år:

    •       It
    •       Erhvervsøkonomi
    •       Matematik
    •       Organisation
    •       Afsætning/finansiering

    I løbet af året vil du også modtage undervisning i Erhvervsfag 1, 2 og 3, hvor du introduceres til erhvervslivet inden for emner som fx arbejdspladskultur, praktiksøgning, arbejdsplanlægning og innovation. Erhvervsfagene er uden niveau.

    Herefter følger et Studiekompetenceår (EUX Business 2. år), hvor der er mulighed for at sammensætte fag, så de svarer til de fem uddannelsesområder:

    •       Kontor
    •       Finans
    •       Detail
    •       Handel
    •       Event

    Som elev på Studiekompetenceåret skal du afslutte følgende niveauer alt efter uddannelsesønske:

    Kontor og Handel: Dansk A, Engelsk B, It B, Virksomhedsøkonomi B eller Matematik B, Kulturforståelse C eller Tysk C eller Erhvervsret C. Desuden er der en række valgfag, hvoraf to skal gennemføres på niveau B eller et på niveau B og to på niveau C.

    Finans: Dansk A, Engelsk B, It B, Virksomhedsøkonomi B, Matematik B, Erhvervsret C, Finans C. Desuden er der en række valgfag, hvoraf et skal gennemføres på niveau B eller to på niveau C.

    Detail: Dansk A, Engelsk B, It B, Virksomhedsøkonomi B eller Matematik B, Tysk C eller Erhvervsret C eller Innovation C. Desuden er der en række valgfag, hvoraf to skal gennemføres på niveau B eller et på niveau B og to på niveau C.

    Event: Dansk A, Engelsk B, It B, Virksomhedsøkonomi B eller Matematik B, Tysk C eller Erhvervsret C eller Psykologi C. Desuden er der en række valgfag, hvoraf to skal gennemføres på niveau B eller et på niveau B og to på niveau C.

  • Værdier

    På Køge Handelsskoles Merkantile afdeling lægger vi særlig vægt på følgende fire værdier: 

    • Faglighed
    • Dialog
    • Trivsel
    • Fællesskab

    På afdelingen er vi mange mennesker sammen, og hvis alle skal komme til orde og trives på skolen, så er det vigtigt, at der er en god og fornuftig dialog mellem os. Det er blandt andet vigtigt, at vi taler pænt til hinanden og udviser respekt over for hinanden, både lærere og elever imellem og elever indbyrdes.

    God trivsel kommer blandt andet af, at den enkelte kan føle sig tryg på skolen, og den tryghed kommer blandt andet af respekten for hinanden, at der ikke mobbes og at der er en god og positiv stemning på afdelingen. Et godt fællesskab øger også den gode trivsel. Det skal være rart at tage af sted til skole hver morgen.

     

Efter EUX Business

Merkantil EUX Business er en erhvervsuddannelse, men indeholder mange af de samme faglige niveauer som gymnasieuddannelserne. Med en EUX Business får du både en studenterhue og et erhvervsuddannelsesbevis.

Merkantil EUX Business giver mulighed for at komme hurtigt ud i erhvervslivet og gøre karriere, men uddannelsen åbner samtidig muligheden for at fortsætte studierne på en videregående uddannelse. Vælger du læreplads efter de to år, har du hele uddannelsen efter fire år. Herefter er der mulighed for at læse på en videregående uddannelse.

Du skal primært vælge en Merkantil EUX Business, hvis du er ambitiøs og ønsker et arbejde inden for følgende områder:

  • Kontor
  • Finans
  • Butik (Detail)
  • Handel
  • Event

Lærere på EUX Business

  • Lærere på EUX Business

    Navn

    Forkortelse

    Afdeling

    Fag

    Claus Bøckmann

    CLB

    EUX

    Samfundsfag, IT

    Marie Galting

    MAGA

    EUX

    Engelsk

    Anni Mørch

    ANMO

    EUX

    IT

    Jacob W. Nilsen

    JWN

    EUX

    Dansk, Erhvervsfag 1 og Tysk

    Kristine Nielsen Kirkensgaard

    KNK

    EUX/EUD

    Erhvervsfag 1, 2 og 3 og Erhvervsøkonomi

    Annette Hall Madsen

    AM

    EUX

    Dansk og Samfundsfag

    Anny Hansen

    AKH

    EUX og SFS

    Engelsk

    Carsten Sundebo

    CS

    EUX

    Matematik

    Niels Thingvad

    NET

    EUX

    Virksomhedsøkonomi og Afsætning

    Thomas Nielsen

    TNI

    EUX/EUD

    Finasiering, Samfundsfag og Erhvervsøkonomi

    Carsten Bruus Jensen

    CBJ

    EUX/EUD

    Idræt og engelsk 

    Sabrina Hilstrøm

    SHI

    EUX/EUD

    Samfundsfag

     

     

     

     

           
           
           

     

Lærerfravær

Fravær pga. sygdom opstår ofte pludseligt, og det kan blive svært at gennemføre de skemalagte timer. Det kan være, at du får mellemtimer eller bliver sat til at lave skriftlige opgaver. Hvis det er muligt, så sendes en sms besked. Så tilmeld dig sms service i Elevplan. Husk at opdatere mobilnummer i Elevplan, hvis du får nyt mobilnummer.

Ved længerevarende sygdom sættes der altid vikar på.

Kursusdeltagelse o. lign.
Læreren skal indimellem på kursus. Den enkelte lærer aftaler med holdet, hvad I skal lave under fraværet.

Evaluering af undervisningen

Der foregår løbende mindre evalueringer af undervisningen i klassen, og det vil være muligt at diskutere, hvad der var godt eller mindre godt ved undervisningen, samt komme med forbedringsforslag. Men også din egen indsats og dine kammeraters indsats skal evalueres.

Der foretages en gang om året en stor spørgeskemaundersøgelse via computeren, hvor du skal besvare en masse spørgsmål, der blandt andet omhandler undervisning, tutoren, studievejledningen, det sociale klima samt din arbejdsindsats.

Undervisningsmaterialer

Lærebøger

Du kan låne alle lærebøger af skolen. Hovedparten af disse er kun til udlån, og de skal derfor bindes ind, og du må ikke skrive i dem. Enkelte af lærebøgerne vil dog være engangsmaterialer, som du må beholde. Bøgerne vil ved skoleårets start blive udleveret fra Mediecentret.

Til bogudleveringen skal du medbringe dit sundhedskort, idet alle de bøger, du låner af skolen, registreres via sundhedskortet. For at undgå forvekslinger, skal du skrive dit navn i alle bøger. Ved skoleårets slutning vil du modtage en låneoversigt fra skolen, hvoraf det fremgår, hvilke bøger du skal tilbagelevere. Du skal erstatte bortkomne bøger. Vær opmærksom på følgende: Hvis fremsendte regninger ikke betales, sender skolen udestående til TOLD og SKAT til inddrivelse i evt. overskydende skat.

Ifølge bekendtgørelse nr. 1711 af 20/12/2006, kan der pålægges elever ekstraudgifter til engangsbøger, kopiudgifter, ordbøger, lommeregnere m.m. på op til kr. 2500,00.På EUX BUSINESS opkræves der et halvårligt beløb til dækning af kopiudgifter, print, netordbøger, e-bøger, i-bøger, trådløst internet og screening udført af læsevejleder. Første opkrævning på kr. 300 kommer september/oktober og anden opkrævning på kr. 300 kommer januar/februar. 

Computere

For dig som elev på EUX Business gælder, at du selv medbringer en bærbar computer. Som elev på Køge Handelsskole kan du få lagt Officepakken gratis på din computer.

Mediecenter

Biblioteket på Køges Handelsskole er en del af mediecenteret. På biblioteket møder du Helene Filskov Bjerre Jensen og Susanne Hauge.

Du kan låne faglitteratur, computere, spændingsbøger, blade, aviser og fodbolde. Mediecenteret ligger lige til højre for hovedindgangen.

Lån og aflevering:

Når du låner materiale i mediecenteret gælder følgende lånetider:

  • Skolebøger: 1 år
  • Andre bøger: 1 md.
  • Blade: 1 md
  • Computere: 1 dag

Du låner med dit sundhedskort. Desuden skal du, når du låner computere,
fodbold eller bordfodbolde aflevere ID-kort (Eks. Ungdomskort, kørekort, dankort).

Åbningstiderne:

  • Mandag og onsdag: kl. 8-15
  • Tirsdag og torsdag: kl. 8-16
  • Fredag: kl. 8-14
  • Frokostpause: kl. 12-12.30

Husk at aflevere dine bøger til tiden :-)

Årsplan for skoleåret 2017/2018

  • Årsplan for skoleåret 2017/2018
    EUX 1 år      
           
    Uge Aktivitet Undervisning  
    33

    1. skoledag 14.8 kl 10.00

    16.8 udlevering af bøger kl 11.

    18.8 Tur til København/Tivoli (Virksomhedsbesøg)                   Fredagscafé

    Eleverne møder 14/8 kl. 10 i 500-området, Hans holder velkomsttale  4 introdage, torsdag d. 17/8 er holdene i Kbh. med alle klassens lærere                                                           Fredag starter EF1  
    34 23.8 - fotografering studiekort  (EUX1A kl. 10.15 og EUX1B kl. 10.40) EF1  
    35 29.8 Sportdag GF1 - GF2 - EUX - SFS EF1  
    36   EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    37   EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    38 22.9 Introfest EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    39   EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    40   EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    41

    SUS 2 dage, sideløbende m. uv.                                         9.10 Orienteringsmøde for forældre                                         Temadag og fredagscafé 

    EF2 sideløbende med grundfagsundervisning(1/3 + 2/3)
    42 Efterårsferie    
    43   Grundfag  
    44   EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    45 10.11 Jobdag EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    46   EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    47 SUS 2 dage, sideløbende m. uv. EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    48 1.12. Valg af uddannelse                                                                           EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    49   EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    50 Fredagscafé EF3 sideløbende med grundfagsundervisning(½ + ½)  
    51 Eksamen offentliggøres for elever på sidste dag inden ferien, 20/12 Grundfag  
    51 Juleferie fra den 21.12    
    52 Juleferie    
    1 Juleferie til og med den 2.1    
    1   Grundfag  
    2   Eksamenstræning i udtrukket grundfag + casearbejdsdag
    3 Studiestart EUXG2 19/1 Eksamen - case i et grundfag                                                                                   Fredag introfor de nye G2'ere  
    4 25.1 Jobdag Grundfag  
    5   Grundfag  
    6   Grundfag  
    7 Fredagscafé Grundfag  
    8 Vinterferie    
    9 Re-eksamen Grundfag  
    10 Re-eksamen Grundfag  
    11   Grundfag  
    12

    SUS 2 dage, sideløbende m. uv.

    Fredagscafé

    Grundfag  
    13 Påskeferie    
    14 2.4. 2 påskedag Grundfag  
    15   Grundfag  
    16   Uddannelsesspecifikke fag i grundfagene  
    17 27.4. St. Bededag/1. års elever på Malta Grundfag  
    18 1. års elever på Malta Uddannelsesspecifikke fag  
    19 10. + 11.5. Kr. Himmelfart + fridag/1. års elever på Malta Grundfag  
    20   Uddannelsesspecifikke fag  
    21 21.5. 2. Pinsedag Grundfag  
    22   Grundfag  
    23   Uddannelsesspecifikke fag  
    24   Eksamen i USF  
    25   Eksamen i ét grundfag  

     

    EUX 2 år    
         
    Uge Aktivitet Undervisning
    33

    1. skoledag 14.8. kl. 08.20                                                                   16.8. udlevering af bøger kl. 10.30

    Fredagscafé

    Grundfag
    34   Grundfag
    35

    29.8 Sportdag                                                                                   Foto for nye elever på 2. år

    1.9. Campus arrangement i forbindelse med Køge Festuge, EUX2 deltager

    Grundfag
    36   Grundfag
    37   Grundfag
    38 22.9 Introfest Grundfag
    39 Re-eksamen Grundfag
    40 SUS 2 dage, sideløbende m. uv.  Grundfag
    41 Temadag og fredagscafé Grundfag
    42 Efterårsferie  
    43   Grundfag
    44   Grundfag
    45   Grundfag
    46   Grundfag
    47   Grundfag
    48   Grundfag
    49   Grundfag
    50

    Valgte fag til SSO skal være hos SHA senest 11/12

    Fredagscafé

    Grundfag
    51   Grundfag
    51 Juleferie fra den 21.12  
    52 Juleferie  
    1 Juleferie til og med den 2.1.  
    1   Grundfag
    2   Terminsprøver
    3   Grundfag
    4 25.1 Jobdag Grundfag
    5   Grundfag
    6

    SUS 2 dage, sideløbende m. uv./Valg af EP-fag

    Fag til Eksamensprojekt skal være hos SHA senest 9/2

    Grundfag
    7 Fredagscafé Grundfag
    8 Vinterferie  
    9   Grundfag
    10   SSO-skrivning
    11   Grundfag
    12 Fredagscafé Grundfag
    13 Påskeferie  
    14 2.4. 2. Påskedag Grundfag, afrejse til New York 4. april
    15   Grundfag, hjemrejse fra New York 10. april
    16 21.4. Gallafest HHX/EUX Grundfag
    17 27.4 St. Bededag Grundfag
    18   Grundfag, fredag skrivedag på problemformuleringer til EP
    19 10. + 11.5. Kr. Himmelfart + fridag                                                                                                  Grundfag, onsdag start på eksamensprojektet.
    20   Eksamensprojekt, afleveres fredag d. 18/5
    21 21.5. 2. Pinsedag Eksamensperiode
    22   Eksamensperiode
    23   Eksamensperiode
    24   Eksamensperiode
    25   Eksamensperiode
    26 28. eller 29. juni Translokation Eksamensperiode

     

Ferieplan for EUX Business elever 2017/2018

Ferieplan EUX & EUD Business elever 2017-2018
       
    Alle dage incl.
       
1. skoledag 14. august 2017  
Efterårsferie 16. oktober 2017 - 20. oktober 2017
Juleferie   21. december 2017 - 2. januar 2018
Vinterferie 19. februar 2018 - 23. februar 2018
Påskeferie 26. marts 2018  - 2. april 2018
St. Bededag 27. april 2018  
Krist Himmelfartsferie 10. maj 2017 - 11. maj 2018
2. Pinsedag 21. maj 2018  
Translokation EUX 28. juni eller 29. juni  
       
       
Ferieplanen er med forbehold for ændringer  

Ugeskema

Pause     09.50 – 10.05

Frokost  10.50 – 11.20

Pause     12.50 – 13.00

Herunder ser du et eksempel på et skema for EUX Business 1. år. 

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

1. Lek.

Dansk

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

2. Lek.

Dansk

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

3. Lek

Dansk

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

4. Lek.

(10.50-11.20)

Frokost

Frokost

Frokost

Frokost

Frokost

5. Lek

Projekt

Engelsk 

Projekt

Afsætning

6. Lek.

Projekt

Engelsk

Projekt

Afsætning

7. Lek.

Projekt

Engelsk

Projekt

Afsætning

8. lek.

Projekt

Engelsk

Projekt

Afsætning

 

Herunder ser du et eksempel på et skema for EUX Business 2. år.

 

Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

1. Lek.

IT

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

2. Lek.

IT

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

3. Lek

IT

Engelsk

Samfundsfag

Dansk

4. Lek.

(10.50-11.20)

Frokost

Frokost

Frokost

Frokost

Frokost

5. Lek

Finans

Dansk

IT 

IT

Mellemtime

6. Lek.

Finans

Dansk

IT

IT

Afsætning

7. Lek.

Erhvervsret

Dansk

IT

Afsætning

Engelsk

8. Lek.

Erhvervsret

Dansk

IT

Afsætning

Engelsk

9. Lek.

 

 

 

 

 

Aktiviteter i tutorgruppen

  • Aktiviteter i tutorgruppen

    Du vil i løbet af året støde på nogle aktiviteter, hvor du deltager som del af din klasse og sammen med klassens tutor eller sammen med en faglærer. Det drejer sig om følgende aktiviteter:

    • Ekskursioner til fx Folketinget eller World Press Photo udstilling
    • Socialt arrangement på årgangen, f.eks. teambuilding og pizza
    • Studietur
    • Erhvervspraktik på Malta
  • Ekskursioner

    Hver klasse har nogle arrangementer "ude af huset", der har relation til undervisning. Det kan være tutor og klassen tager af sted alene, men det kan også være hele årgangen, der tager af sted på ekskursion. Ekskursioner kunne fx være til Folketinget eller World Press Photo udstilling.

  • Socialt samvær

    På EUX Business prioriterer vi, at der er plads til socialt samvær, da det er godt for dialogen, triveslen og fællesskabet på afdelingen. Socialt samvær kunne fx være i form af en fredags café eller en dag med teambuildingsøvelser.

  • Studietur

    På EUX Business 2. år arrangerer lærerne en studietur, hvor alle elever på kan komme til at opleve en fremmed storby og den kultur, der findes i et andet land. Turen er et rigtig godt fundament for den gode trivsel på skolen. I 2018 går turen til New York.  

  • Malta

    Du har mulighed for at komme 3 uger i erhvervspraktik på Malta. Vi samarbejder med firmaer på Malta, hvor du skal arbejde fx i en butik eller på et kontor. Du kan selv være med til at bestemme, hvilken slags butik, du gerne vil være i. Du skal bo i studenterlejlighed sammen med dine kammerater, hvor der er mulighed for at lave mad og vaske tøj.

    Udover at du skal arbejde i butik på Malta, vil der være undervisning i engelsk. Fritiden kan du bruge til at tjekke den skønne ø sammen med dine kammerater.

    Der vil være en lærer med den første uge, og derefter vil du kunne få hjælp hos vores samarbejdspartner dernede.

    Så hvis du har lyst til at rejse og komme ud og opleve verden, er dette et super tilbud. Det kræver en ansøgning, da der er færre pladser end antallet af elever på årgangen. Dine lærere vil informere dig om, hvornår ansøgningsfristen er for at ansøge om at komme i erhvervspraktik på Malta.  

    Turen er støttet at EU, så din egenbetaling for denne tur er meget beskeden.

     

  • Fællesaktiviteter

    Der er også fællesaktiviteter for alle elever. I forbindelse med disse aktiviteter vil du få lejlighed til at lære alle de andre elever at kende. I løbet af året er der planlagt følgende fællesaktiviteter:

    Sportsdag
    Sportsdagen er for alle elever på afdelingen, og den foregår i og omkring Køgehallen. Du møder omklædt i Køge hallen, hvor der er fælles opvarmning. Herefter starter de egentlige, men ofte lidt utraditionelle sportskonkurrencer.

    Hvert skoleår arrangeres der løbende foredrag, koncerter, underholdning, sidste skoledag mv., der ofte vil være relateret til aktuelle samfundsmæssige forhold.

    I de seneste skoleår har eleverne bl.a. kunnet opleve følgende foredragsholdere på fælles- arrangementerne:

    Casper Olsen og Den Skaldede Kok
    Vores tidligere elev på Afdelingen, Casper Olsen, har oplevet et psykisk sammenbrud efter han stoppede hos os. Casper har dog forsikret os om, at sygdommen ikke har relation til tiden på Køge Handelsskole :-).

    Casper holdt oplæg for os, hvor han fortalte hudløst ærligt og direkte om, hvordan han havde fået en psykose, og hvordan han herefter blev indlagt og sat i behandling. Caspers historie havde godt fat i vores tilhørere. Han talte uden omsvøb om sin nedtur i et sprog, der var elevgruppens og fik gjort den personlige historie relevant for andre unge ved at sætte den i forbindelse med hash-misbrug.

    Jeppe Søe
    Vi har haft den tidligere studievært på TV2 og TV3, journalist Jeppe Søe, på besøg på skolen, hvor han underholdt vores elever med provokerende, kritiske holdninger til dagens medieudbud. Jeppe havde på forhånd meddelt, at han ikke ville anvende PowerPoints eller lignende i sin optræden, men udelukkende ville benytte sig af ”det levende ord”. Denne teknik lykkedes til fulde – Jeppe holdt uden vanskeligheder de godt hundrede tilhøreres koncentration fanget i ca. to timer.

    Oplægget kastede et kritisk lys på de sociale medier, reality-genren og tv-nyhederne og Jeppe Søe brugte sin store erfaring fra tv-kanaler og produktionsselskaber til at trække tæppet væk under mange af de ”sandheder”.

  • Introfest

    Introperioden sluttes af med en introfest. Her kåres blandt andet sportsdagens vinder, og derefter er der fest til et godt diskotek. Absolut en af årets helt sikre succes’er.

  • Translokation

    Translokationen er skolens officielle farvel til eleverne med en tak for nogle forhåbentligt gode og udbytterige skoleår. Der overrækkes afgangsbeviser, og uddannelseschefen holder tale. Elever, der i årets løb har ydet en særlig indsats, får overrakt legater. 

Alkohol, euforiserende stoffer eller andre rusmidler

Det accepteres ikke, at du er påvirket af alkohol, euforiserende stoffer eller andre rusmidler i skoletiden.

Du må altså ikke møde op til undervisningen i spirituspåvirket tilstand eller påvirket af euforiserende stoffer eller andre rusmidler.

Du må heller ikke være under indflydelse af euforiserende stoffer eller andre rusmidler til fester, og du må selvfølgelig heller ikke indtage førnævnte på skolen.

Dette gælder også på studieture, sportsdage og sociale arrangementer i skoletiden. Ved mistanke om brug af stoffer vil skolen kunne udføre en test.

Hvis du er påvirket af alkohol i skoletiden bliver du hjemsendt med fravær.

Bliver du taget i at være i besiddelse af euforiserende stoffer i skoletiden, vil du blive politianmeldt. Du vil endvidere blive hjemsendt fra skolen i fem dage, samt sendt til en misbrugskonsulent. Dette gælder også, hvis du bliver testet og fundet positiv. Ved gentagne tilfælde eller ved videresalg for øje, vil du blive bortvist fra skolen.

Hvis du er påvirket af andre rusmidler i skoletiden bliver du hjemsendt med fravær. Bliver du taget i besiddelse af andre rusmidler med henblik på videresalg, vil du blive hjemsendt i 3 dage. Er du under 18 år, vil dine forældre få et brev, der oplyser om årsagen til hjemsendelsen.

Køge Handelsskole er en del af Campus Køge og derfor gælder det fælles regelsæt på området også her - læs mere her 

Vejledning gennem uddannelsen

  • Tutorordning

    Hver elev får ved skoleårets start tildelt en tutor. Tutoren følger elevens trivsel og tager sig af eventuelle problemer. Tutoren fungerer endvidere som bindeled mellem skolens ledelse og vejledningen samt elevens øvrige lærere. Yderligere udarbejder elev og tutor i fællesskab individuelle uddannelsesplaner. De første dage på skolen er du sammen med din tutor. Når grundfagsundervisningen går i gang, så kan du kontakte din tutor på skolen eller via e-mail. Flere gange i løbet af hvert skoleår kommer du til SUS-samtale hos din tutor. SUS står for Studerendes Udviklings Samtale. Her snakker I om din uddannelse og din trivsel.

  • Orienteringsmøde

    På EUX Business afholdes der på 1. år et orienteringsmøde (forældremøde) i løbet af efteråret, hvor elever også er velkomne. Der er tale om et orienteringsmøde og ikke om elevkonsultationer, som du kender det fra Folkeskolen. Dine forældre får mulighed for at møde nogle af dine lærere og se skolen, hvor du tilbringer meget af din tid. Du og dine forældre vil modtage en skriftlig invitation fra skolen til dette arrangement.

  • Studievejledning

    Der er fem studievejledere tilknyttet elever til Merkantil: Lone Steimle, Sanne Snejbjerg, Merete Nødgaard, Pia Rosbæk og Sus Løndal

    Vejlederne varetager både kollektiv og individuel vejledning.

    Vejledningen omfatter:

    • Uddannelses- og erhvervsvejledning
    • Adgangskrav til hovedforløb
    • Dispensationer og merit
    • Forhold omkring fravær og sygdom
    • Problemer i relation til undervisningen
    • Muligheder for hjælp ved handikap, ordblindhed o. lign.
    • Hjælp til løsning af personlige problemer
    • Samtale og godkendelse/afslag vedr. SU-dispensation for udeboende SU iflg. punkt 5
    • M.m.

    Den individuelle vejledning er rettet mod dig personligt, dvs. det er dine spørgsmål og/eller eventuelle problemer, vejlederen koncentrerer sig om. Vejlederne fungerer som din advokat i forhold til skolen. Du kan trygt henvende dig til vejlederne, de har nemlig tavshedspligt. Det, du fortæller til vejlederen, forbliver mellem jer, med mindre du selv ønsker, at vejlederen skal videregive informationer om for eksempel sygdom.

    Vejledernes træffetider kan ses på opslag og på skolens hjemmeside. Her kan du også se, hvilken vejleder du er knyttet til. I øvrigt kan vejlederne træffes efter aftale. Hvis du vil på skolens hjemmeside for at se vejledernes åbningstider, så tryk Ctrl og klik på her.

    Vejledningen er beliggende i rød bygning til venstre for hovedindgangen.

  • Praktikpladskonsulenterne

    Vores Praktikpladskonsulent - Michala Ryholm Duvier er bindeled mellem Køge Handelsskoles elever og virksomheder, som ønsker at ansætte elever. På Praktikkontoret kan du få svar på spørgsmål om: 

    • Ledige praktikpladser
    • Uddannelser
    • Skoleperioder
    • Uddannelsesaftaler
    • Elevløn
    • Praktikpladssøgning

    Stillingsopslag med ledige praktikpladser hænges på opslagstavlen ved praktikkontoret og kan også ses på Facebooksiden ”Min elevplads”.

    I april/maj måned udleveres der fra Praktikkontoret et skema til alle elever på 2. årgang, hvorpå du kan anføre, om du søger praktikplads, eller om du har andre planer.

    Du er meget velkommen til at komme ind på Praktikkontoret - aftale kan også træffes via mail til Michala Ryholm Duvier.

    Praktikkontoret er beliggende på Afdelingen.

    Praktikpladskonsulenten, Michala Ryholm Duvier - E-mail: mdu@khs.dk - Tlf: 56 67 04 86

  • Elevfravær
    • Der er mødepligt til undervisningen
    • Alt fravær registreres og tæller med i fraværsopgørelsen.
    • Fraværet opgøres procentuelt. Den fastsatte grænse for tilladt fravær er 12 % set på årsplan. Disse 12 % skal dække ALT lige fra almindelig sygdom til forsinkede tog og busser m.v.
    • Alle elevers fravær kontrolleres hver uge og følges omhyggeligt af såvel skolens ledelse, din tutor og din studievejleder.
    • 1. advarsel: Hvis dit fravær overskrider de 12 %, sendes 1. advarsel med krav om, at du skal komme til samtale med din tutor. Tutor underretter vejledning om, at du ér mødt til denne samtale. UU vil få besked, hvis 2. advarsel bliver nødvendig.
    • 2. advarsel: Hvis du ikke bringer dit fravær ned under 12 %, eller møder helt stabilt de følgende 14 dage, sendes 2. advarsel. Du skal inden en uge møde til samtale i vejledningen. Her skal du underskrive en fraværskontrakt, hvor du skriver under på at møde stabilt til undervisningen og udvise studieegnet adfærd. Denne kontrakt løber i tre uger, hvorefter den revurderes af lærerne i samråd med vejlederne og om nødvendigt inddrages skolens ledelse (ved udmeldelse).
    • Hvis du er under 18 år, og hjemmeboende, sendes breve med 1. og 2. advarsel til dine forældre.
    • Hver uge følges der op på, at du overholder kontrakten.
    • Når kontrakten udløber, skal du komme i vejledningen til opfølgning.
    • Nedbringes fraværet fortsat ikke, kan du miste din SU og/eller blive meldt ud.

    Det er din pligt skriftligt at fortælle vejledningen om særlige forhold f.eks. en kronisk sygdom, der kan betyde, at du ikke kan overholde fraværsgrænsen. I så fald tages der individuelle hensyn og der laves en særlig fraværskontrakt. Eventuelle udgifter i forbindelse med dokumentation er dine egne.

    Det er meget vigtigt, at du allerede ved skoleårets start taler med din studievejleder om særlige forhold. Selvom du har talt med tutor og studievejleder om særlige forhold, vil du stadig modtage de officielle fraværsbreve (1. + 2. advarsel) og komme på en særlig fraværskontrakt.

  • Skriftligt fravær

    Du har pligt til at aflevere alle de skriftlige opgaver, du bliver stillet af dine lærere. Dine faglærere registrerer dine afleveringer, og ved manglende afleveringer bliver din tutor orienteret. Der gøres status over dit skriftlige fravær 3 gange årligt; i forbindelse med efterårsferien, juleferien og ved påske.

    Du advares af din tutor om eventuelt skriftligt fravær, og tutor giver dig en frist for aflevering af de manglende opgaver. Overholder du ikke fristen, vil det kunne føre til, at du bliver meldt ud.

  • Udmeldelse

    Hvis du i løbet af uddannelsen ønsker at udmelde dig, skal du henvende dig til en studievejleder. Her vil du blive bedt om at udfylde og underskrive en udmeldelsesblanket. Hvis du er under 18 år, skal du være opmærksom på, at kun dine forældre (evt. værge) kan udmelde dig, og dette skal ske skriftligt til skolens vejledning.

Elevfaciliteter

  • Administrationskontor

    Afdelingens administrationskontor er beliggende i rød bygning til venstre for hovedindgangen. Det er primært Susanne Hald og Susan Daucke, der varetager opgaver vedrørende afdelingen. Administrationen er nok det sted på Køge Handelsskole, hvor der samles flest informationer om de enkelte elever. Det er nemlig her, at alle karakterer, eksamensplaner m.v. opbevares og behandles.

    På administrationskontoret kan du desuden få informationer om lærerfravær og eventuelle aflysninger m.v. Hvis du ændrer adresse eller telefonnummer i løbet af skoleåret, skal du hurtigst muligt give information herom til administrationen. Det er meget vigtigt, at skolen kan komme i forbindelse med dig eller dine forældre hurtigt. 

    Kontoret har åbent for elever på følgende tidspunkter:

     

    Mandag  8.00-15
    Tirsdag 8.00-10
    Onsdag  8.00-15
    Torsdag 8.00-10
    Fredag  8.00.14

    Frokosten holdes mellem 12.15 og 13.30, hvor der er lukkes ½ time.

    I receptionen kan du efterlyse mistede genstande. Skolen har ingen egentlig glemmekasse, men alle fundne genstande indleveres i receptionen.

  • Ledelse på afdelingen

    EUX og EUD Business ledes af uddannelseschef, Hans Severinsen og uddannelsesleder, Stina Grube. De har hver især kontor ved indgangen til EUD Business – tæt på lærerkøkkenet. Du er velkommen til at kontakte dem, hvis du har spørgsmål eller andet, du ikke mener din tutor, dine lærere, din studievejler eller administrationen kan svare på eller hjælpe dig med.

    Forsikring
    Forsikringer skal du selv sørge for, idet skolen ikke har tegnet forsikring for dig. Bliver dine ting stjålet, må din egen indboforsikring dække tyveriet efter de betingelser, der er gældende. Indboforsikringens ansvarsdel vil betale, hvis du bliver ansvarlig for en skade på en anden person eller en andens ting. Hvis du kommer til skade i skoletiden, er det din egen ulykkesforsikring, der eventuelt skal udbetale erstatning. Er du over 18 år, skal du have din egen police; ellers kan du være omfattet af din families ulykkesforsikring.

    Det er vigtigt, at du passer på dig selv og dine værdier.

     

  • Caféen

    I caféen kan du hver dag få gratis havregrød, så du kan få en god start på dagen. Derudover kan du i caféen købe ”dagens ret”, skolebrød, smørrebrød, frikadeller, kartoffelsalat, pastasalat, frugt, toast, salatbar, mejeriprodukter m.m. Skolens café lever op til Kantinediplomet, og det vil sige en sund cafe. Derfor kan du heller ikke købe f.eks. slik, chips og cigaretter.

    Da du og andre helt sikkert bedst kan lide at spise i pæne og rene omgivelser, skal du rydde op efter dig og sætte stolen på plads, når du forlader caféen! 

    Caféen har åbent:  

    Mandag til torsdag 08.00 - 13.00 og 13.30 -14.00

    Fredag 08.00 – 12.30

  • Forsikring

    Forsikringer skal du selv sørge for, idet skolen ikke har tegnet forsikring for dig. Bliver dine ting stjålet, må din egen indboforsikring dække tyveriet efter de betingelser, der er gældende. Indboforsikringens ansvarsdel vil betale, hvis du bliver ansvarlig for en skade på en anden person eller en andens ting. Hvis du kommer til skade i skoletiden, er det din egen ulykkesforsikring, der eventuelt skal udbetale erstatning. Er du over 18 år, skal du have din egen police; ellers kan du være omfattet af din families ulykkesforsikring.

    Det er vigtigt, at du passer på dig selv og dine værdier.

  • Rygning

    Der er kommet en ny rygelov i Danmark. Det er vi glade for på Køge Handelsskole, da det understøtter vores ønske om, at skolen står for sundhed. Derfor vil der i samarbejde med Køge kommune blive tilbudt rygestopkurser for både elever og medarbejdere.

    Hvis du ryger på skolens område vil det medføre:

    1. hjemsendelse 2 dage med fravær

    2. hjemsendelse 5 dage med fravær

    3. bortvisning fra skolen

    Har du behov for at ryge, så skal det foregå på cykelstien langs Lyngvej eller ved søen bag skolen. Dette gælder også, hvis du ryger E-cigaretter.

  • Kopimaskiner/printere

    Elevkopimaskinerne er placeret rundt omkring på skolen. Du kan benytte dem alle. Du skal bruge dit studiekort for at kunne anvende kopimaskinen/printeren.

    Du må kun benytte kopimaskinerne til kopiering af materiale i forbindelse med undervisning, f.eks. artikler eller projekter. Hvis kopimaskinerne misbruges, kan det i grove tilfælde medføre bortvisning. 

  • Telefon

    Skal du ringe privat, skal du bruge din egen mobil. 

Oprydning

Du skal selv sørge for at holde orden i lokalerne. Når lokalerne forlades, skal alt affald være i de opstillede affaldsspande. Tomme flasker, tallerkener, glas m.v. sættes på de rulleborde, der er placeret i storrummene eller i caféen. Stolene skal være hængt op under bordene. Du har som elev ansvar for, at der er ryddet op.

 

Rengøring

Servicepersonalet gør kun rent. Har dit hold forladt lokalet uden at have ryddet op, bliver lokalet derfor ikke gjort rent, før det er ryddet op. I de tilfælde, hvor lokalet forlades i et ubeskriveligt rod, bliver lokalet låst af, og dit hold må selv stå for rengøringen.

Elevråd

Som du måske kender det fra folkeskolen, så har vi også på Køge Handelsskole et Elevråd. Elevrådet består af elev repræsentanter fra de forskellige klasser, som arbejder med forskellige studiemiljø aktiviteter. Det kan være elevtrivselsundersøgelser, fredags café, fester, skoleturneringer i fodbold, golf, ture, mm.. Vi mødes ca. 8 gange om året.

Transport

Bus

Der går bus til og fra Køge Handelsskole. For at se bustiderne for linje 245 og 101A - klik her. Du finder også her tiderne for både regionaltog og S-tog.

Bil

der er en parkeringsordning på Køge Handelsskoles parkeringsområde. Ordningen er sat i værk af fællesskabet mellem SOSU-skolen, EUC Sjælland og Ejerforeningen Lyngvej 19, som består af EASJs Rektorat og Køge Handelsskole.

Alle parkeringsområder bliver opdelt i zoner med forskellige farvekoder. De forskellige farvezoner markeres fysisk ude på områderne. Dernæst udstedes parkeringstilladelser til biler og for at få tilladelse til at parkere, så skal din bils registreringsnummer meldes ind i systemet. Du har kun mulighed for at søge om parkeringstilladelse for en bil. Låner du forskellige biler – fx mors og fars - så kan du kun få tilladelse til en af bilerne. Du kan dog hente dagstilladelse i receptionen til den bil, som ikke er indmeldt i systemet. Et klistermærke, som sættes i bilens forrude oplyser om, hvor den må parkere og hvor længe. Du får som elev tildelt tilladelse for et år ad gangen.

Der vil dagligt blive ført kontrol med parkeringspladserne. Biler uden tilladelse til parkering bliver pålagt en afgift på kr. 650. Holder du på handicapparkeringen uden tilladelse, er afgiften kr. 1300.

Der færdes mange mennesker på skolens område – også på parkeringspladsen. Så derfor: Tag hensyn og kør ordentligt!

Cykel og knallert

Cykler og knallerter må kun sættes i cykelstativerne. Cykler og knallerter må ikke sættes op ad bygningerne, og du må ikke cykle eller køre på knallert på de flisebelagte stier, der er beregnet til gående.

Ungdomskort

Går du på en ungdomsuddannelse, kan du søge om at få et Ungdomskort. Du kan læse mere om kortet og søge på ungdomskort.dk. Klik her for at komme til hjemmesiden. Du skal bruge NEMID for at logge på og søge. Hvis du ikke har en Nemid, kan du bestille den på nemid.dk eller hente den hos borgerservice.

Økonomi

SU

Du kan søge stipendium og/eller studielån hos Statens Uddannelsesstøtte.

Du er berettiget til støtte fra kvartalet efter, du er fyldt 18 år, og du kan søge en måned før du kan få SU første gang. Du skal bruge en nemid for at søge. Den kan du bestille på nemid.dk eller hente på borgerservice. Når du skal søge, logger du ind på su.dk med din nemid og udfylder ansøgningen elektronisk. Det beløb du bliver tildelt pr. måned, afhænger af dine forældres indkomst, indtil du fylder 20 år. Alle er dog berettiget til et minimumsbeløb uanset forældreindkomstens størrelse.

Du skal være opmærksom på, at selvom du er udeboende, dvs. er flyttet hjemmefra, vil du kun få støtte som hjemmeboende, indtil du er fyldt 20 år. Du har dog mulighed for at søge dispensation fra denne regel, således at dit støttebeløb forhøjes. Dispensation søges ved henvendelse til Elevadministrationen, der oplyser dig om de nærmere regler for dispensation.

Hvis du ikke er dansk statsborger, skal du udfylde et ekstra skema, som skal afleveres i Elevadministrationen

Skolen kan stoppe udbetalingen af din SU, hvis du ikke er studieaktiv. For at være studieaktiv skal du deltage i undervisning og prøver, aflevere opgaver m.v. i løbet af uddannelsen.

Befordringsgodtgørelse

Du har mulighed for at søge om kilometerpenge. Henvend dig i Elevadministrationen for nærmere information.

Prøver og eksamen

  • Krav om aflevering af opgaver på EUX Busi...

    For at kunne få adgang til eksamen, skal du forinden sørge for følgende:

    • En engelsk opgave, hvor du skriver om et selvvalgt emne. Opgaven indgår i caseopgaven til eksamen.
    • Du vælger to af dine danskopgaver ud, der skal indgå i caseopgaven til eksamen.
    • En samfundsfagsopgave (hvor tre områder fra faget indgår), der skal indgå ved caseeksamen.
    • En større skriftlig it opgave, der kan indgå ved caseeksamen.
  • Krav om aflevering af opgaver på EUX Busi...

    Virksomhedsøkonomi B: Du skal op mod eksamen udarbejde et projekt, som danner grundlag for eksamen i faget.

    Afsætning B: Du skal udarbejde en skriftlig opgave, som der skal samtales om under den mundtlige eksamen.

    Samfundsfag B: Du skal i løbet af året udarbejde 2 projekter samt arbejde med synopser

    Dansk A: Du skal i løbet af året aflevere 6 opgaver

  • Karakterer

    En karakter er udtryk for din kunnen i forhold til undervisningens mål i faget på det tidspunkt, hvor karakteren afgives. Du får karakterer to gange i løbet af skoleåret, nemlig i januar og maj. Den sidste er en standpunktskarakter og er samtidig din årskarakter. Denne karakter overføres til dit eksamensbevis for de fag, hvor du ikke kommer til eksamen.  

    Ved karaktergivningen anvendes følgende karakterskala efter de af undervisnings- og forskningsministeriets fastsatte regler:

    12                  for den fremragende præstation

    10                  for den fortrinlige præstation

      7                  for den gode præstation

      4                  for den jævne præstation

    02                  for den tilstrækkelige præstation

    00                  for den utilstrækkelige præstation

     -3                  for den ringe præstation

     

    Der kan endvidere benyttes karakteren bestået / ikke bestået

  • Eksamen i grundfag

    Grundforløb 1 og 2 for EUX

    Prøve i grundfag og grundforløbsprøve

     

    EUX GF1: I grundforløbets første del (GF1) er der prøve i et grundfag. Der trækkes lod blandt elevens grundfag.

     

    GF2: I grundforløbets anden del (GF2) er der prøve i et grundfag, samt en grundforløbsprøve i de uddannelsesspecifikke fag (USF). Der trækkes lod blandt elevens grundfag.

      

    Prøven i grundfag er en caseeksamen på baggrund af en casevirksomhed og casehistorie. Prøven består af en arbejdsdag for eleven, hvor opgaverne til udleveres. Normalt 2-4 dage efter casearbejdsdagen, går eleven til den individuelle, mundtlige prøve.

     

    Ved eksaminationen afgør censor, hvilken opgaver der skal eksamineres i. Censor kan efter aftale med eksaminator stille spørgsmål. Censor afgør mængden af tid til hver opgave.

     

    Eksaminator leder eksaminationen, som er en samtale mellem elev og eksaminator. Eksaminator afdækker elevens faglige bredde og dybde gennem uddybende eksamination.

     

    Eksaminator og censor drøfter præstationen. Begge kan give feedback til eleven efter præstationen, som bedømmes med en karakter efter 7-trins skalaen. De faglige mål fremgår af det enkelte grundfags fagbeskrivelse.

     

    Alle eksaminationer varer 30 min. inklusiv votering.

    Eleven kan tilmeldes prøven, hvis eleven har gennemført undervisningsforløbet og afleveret de krævede opgaver og projekter i de enkelte fag.

    En eksaminand kan deltage i samme prøve to gange. I særlige forhold kan institutionen give lov til yderligere en prøvegang.

  • Merit

    Hvis du ønsker merit for et fag, så skal du tage kontakt til vejledningen lige før studiestart eller lige efter studiestart. 

    Du skal medbringe en kopi af dit eksamensbevis, hvor det fremgår, at du har været til eksamen i det fag, du ønsker merit for.

  • SSO opgaven

    Du skal på EUX Business 2. år arbejde med en større skriftlig opgave, SSO. Formålet med den større skriftlige opgave er, at du arbejder selvstændigt med at fordybe dig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område. Du skal demonstrere, at du er i stand til selvstændigt at udvælge, inddrage og anvende relevant materiale, og at du er i stand til at gennemføre en kritisk vurdering på et fagligt grundlag. Du skal gennem skriftlig fremstilling dokumentere, at du er i stand til at overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle en faglig problemstilling.

    For at læse mere - se nærmere på skolens ”Bedømmelsesplan”.

  • Eksamenbeviser/Merkantil - skolevejledning

    Efter GF1 får du et bevis på, at du har gennemført forløbet og er klar til at påbegynde GF2. Efter GF2 får du et grundforløbsbevis. Endelig får du efter 2. år på EUX et Bevis for det studiekompetencegivende år.

  • Afsluttende prøver på 2. år

    EUX studiekompetencegivende eksamen

    For at få en fuld EUX, skal du have 7 eksamenskarakter, samt en SSO-karakter, altså i alt 8 eksamenskarakterer.

    Der trækkes lod mellem grundfagene = 6 eksamener. Ud over de udtrukne fag skal du aflægge en mundtlig prøve med udgangspunkt i et skriftligt synopsis.

    Hvis du har fået tildelt merit eller har fået godskrevet et fag, som udtrækkes til prøve, betragtes prøven som aflagt. Der skal ikke udtrækkes et nyt fag til prøve som erstatning.

     

    Beståelseskrav til eux

    Grundfagene skal være gennemført

    Grundforløbsprøven skal være bestået

    Eksamensprojekt skal være bestået

     

    Karakterne på eux indgår med forskellig vægt i eksamensresultatet

     

    1. Fag på A-niveau tildeles vægten 2.
    2. Fag på B-niveau tildeles vægten 1,5
    3. Fag på C-niveau tildeles vægten 1
    4. Den større skriftlig opgave (SSO) tildeles vægten 1,5
    5. Eksamensprojektet tildeles vægten 1,5


     

  • Karakterskala

    Karaktererne gives efter 7-trinsskalaen:

     

    12 Den fremragende præstation
    10 Den fortrinlige præstation
    7 Den gode præstation
    4 Den jævne præstation
    02 Den tilstrækkelige præstation
    00 Den utilstrækkelige præstation
    -3 Den ringe præstation   

           

  • Mødetidspunkt

    Du skal altid sørge for at komme i god tid inden eksamen starter. Kommer du først efter at eksamen er begyndt, skal du altid henvende dig på administrationskontoret. 

    Bliver du forhindret i at deltage i en eksamen på grund af sygdom, skal du omgående meddele dette til skolen. Senest den følgende dag skal skolen have en lægeerklæring, som du selv skal betale for. Bliver du syg under eksamen, skal du henvende dig på administrationskontoret. 

  • Sygdom

    Kan du ikke gennemføre eksamen på grund af sygdom, får du mulighed for at komme til sygeeksamen på et senere tidspunkt, sandsynligvis i september måned. Du vil i god tid inden sygeeksamen afholdes, modtage besked fra skolen angående mødetidspunkt og sted.

  • Snyd

    Afskrift er snyd og snyd medfører, at dit projekt bliver afvist.  Får du ikke din eksamen, så er din tid på Køge Handelsskole indtil da spildt. 

  • Eksamensfravær

    Hvis du bliver syg- skal du omgående ringe til elev administrationen inden kl. 8.20 på tlf. 56 67 04 62 / 56 67 04 61

    Har du ikke afmeldt dig i rette tid, bliver eksamen betragtet som påbegyndt med hensyn til eksamensforsøg. Du har brugt et eksamensforsøg, når eksamen er påbegyndt. Du kan kun deltage i samme eksamen to gange.

    Ved dokumenteret sygdom har du ret til en ny prøve. Den nye prøve afholdes hurtigst muligt og senest, når den pågældende prøve i faget igen afvikles på skolen. Du skal dokumentere, og betale, for lægeattest eller andet, der dokumenteret sygdom på tidspunktet for prøven.

    Reeksamen

    Hvis du af andre årsager end sygdom udebliver fra en prøve eller kommer for sent, afgør skolen om du kan tilbydes en reeksamination. En reeksamination afvikles efter samme regler som en sygeeksamen.

     

  • Omprøver for EUX 1. år

    Eksaminander, der har opnået lavere karakter end 02 (7-trinsskalaen), har krav på at komme til omprøve.

    Det samlede antal prøver/omprøver pr. fag kan dog ikke overstige 2 prøver (1 ordinær prøve plus 1 omprøve), med mindre der foreligger en helt speciel situation, hvor skolen kan tillade en 3. prøve.

    Eksaminanderne modtager brev om tilbud om omprøve med tilhørende tilmeldingsblanket, som skal returneres til eksamensadministrationen, såfremt man ønsker at gøre brug af tilbuddet.

    Eksaminanderne orienteres tillige om eventuelle konsekvenser ved ikke at gøre brug af tilbuddet.

    Ved omprøver skal skolen udpege en censor, der ikke har medvirket ved den tidligere eksamen eller prøve for den pågældende eksaminand.

Ordensregler for afdelingen

Det er vigtigt, at der er et godt studiemiljø på skolen. Skolen skal være et sted, man kan lide at være, og hvor man har lyst til at komme for at lære.

Derfor skal følgende regler overholdes:

Vi ønsker et godt miljø på afdelingen, derfor skal der være orden i undervisningslokalerne, i grupperum, på gange, i fællesrum og i caféen.

Vi ønsker rene omgivelser på afdelingen, så det er ikke tilladt at spise i de skemalagte timer.

På skolen skal der være et trygt miljø. Derfor er skolen er kun for skolens egne elever og ansatte.

Alle skal omgås hinanden med respekt og tolerance. Mobning og råbende, truende, forstyrrende, aggressiv eller racistisk adfærd kan ikke accepteres.

Du skal være studieaktiv, og derfor er der mødepligt til undervisningen. Der føres protokol ved begyndelsen af hver lektion. Du har ligeledes mødepligt til ekskursioner, fællesarrangementer o.l..

Alkohol og andre rusmidler er uforenelige med undervisning. Der må ikke indtages alkohol eller andre rusmidler på skolens område, og du må ikke møde op påvirket af alkohol eller andre rusmidler.Ved særlige lejligheder - f.eks. fester og fredagscafé - kan der dispenseres fra alkoholforbuddet.

Elektronisk udstyr som fx bærbare computere og mobiltelefoner må ikke bruges i de skemalagte timer, medmindre det indgår i undervisningen efter aftale med læreren.

Undervisningen skal respekteres. Toiletbesøg og lignende skal derfor under normale omstændigheder finde sted i frikvartererne.

Respektér undervisningen og dine omgivelser: Ret dig efter lærerens anvisninger. Forstyr ikke undervisningen. Toiletbesøg etc. foregår i frikvarteret. Al spisning foregår i caféen. Ingen spisning på 1. sal. Brugt service stilles på rullebordene. Affald smides i skraldespandene.

Du har pligt til at aflevere skriftlige opgaver til den fastsatte dato.

Bøger, du har lånt af skolen, skal leveres tilbage i ordentlig stand. Du skal erstatte bortkomne eller ødelagte bøger. Ved manglende betaling til erstatning af bøger, kan du ikke få nye bøger udleveret ved skoleårets start. Manglende betalinger vil blive opkrævet gennem SKAT.

Du må ikke opholde dig på murværket i rød bygning. Brandtrapperne må ikke bruges til almindelig ud- og indgang.

Rygning må ikke finde sted på skolens grund.

Ved deltagelse på studieture er du forpligtet til at overholde en studieturskontrakt. De særlige regler for deltagelse fremgår af kontrakten.

Færdselsloven gælder på skolens parkeringsplads. Udvis hensyn over for andre på parkeringspladsen. Hensynsløs kørsel kan straffes efter gældende regler i ordensreglerne for afdelingen.

Konsekvenser:
Hvis du overtræder skolens ordensregler, kan føre til advarsel og bortvisning fra skolen. Overtrædelse af almindelig straffelov og ordensreglernes pkt. 2 anses for grove overtrædelser af skolens ordensregler og kan medføre øjeblikkelig bortvisning fra afdelingen/skolen. Ved grov uagtsom adfærd, hæfter du for den økonomiske konsekvens handlingen medfører.

Bedømmelsesplan

Download bedømmelsesplan for EUX Business her

Studietur

Der arrangeres løbende studieture for elev på EUD & EUX Business. Antallet af studieture variere. Det er lærerteamet i samarbejde med ledelsen, der beslutter, hvilke destinationer, der anvendes som rejsemål på de enkelte uddannelser. Alle studieture har et fagligt indhold og er et led i den daglige undervisning.

Rammer for gennemførelsen af studieture

  • Studieturen skal have et socialt og fagligt indhold
  • Som udgangspunkt er det obligatorisk at deltage på studieture
  • Elever, der grundet særlige omstændigheder, ikke deltager på studieturen skal følge undervisningen i en anden klasse, skaffe en erhvervspraktik eller løse en tilsvarende opgave hjemme
  • Det er obligatorisk selv at tegne en rejseforsikring. Det er frivilligt at tegne en afbestillingsforsikring

 

Tilmelding til studieture

For at deltage på studieture, skal du indbetale alle opkrævede rater og aflevere underskrevet tilmeldingsbrev, samt underskrevet erklæring om studieture. Hvis du ikke overholder indbetalingen af løbende rater og afleverer underskrevet tilmelding og erklæring om studieture, vil du ikke kunne deltage på studieturen, men hæfter stadig for evt. indbetalt beløb til rejsebureauet.

Alle, der deltager i studieturen, skal underskrive en erklæring om, at de vil opføre sig ordentligt på turen og overholde adfærdsreglerne. Er der en elev, der bryder aftalen, sendes vedkommende hjem på eget ansvar og for egen regning. Hvis du er under 18 år, er det dine forældre, der skal underskrive erklæringen.

Den enkelte elev har pligt til at informere rejselærerne om sygdomme med mere, der kan have indflydelse på rejsens gennemførelse. Det er rejselærerne i samråd med ledelsen, der afgør, om det er forsvarligt, at eleven deltager på studieturen.

Det er obligatorisk at sørge for at have en rejseforsikring, der dækker hjemtransport. Det er frivilligt at tegne en afbestillingsforsikring.

Indbetaling af studieture vil blive opkrævet via Safeticket.

Bemærk at en indbetaling til en studietur er bindende, når rejsen er betalt til rejsebureauet. Hvis du, grundet særlige omstændigheder, ikke ønsker at deltage på studieturen, skal dette meddeles til rejselærerne før indbetaling af rejsen til rejsebureauet. Efter indbetaling til rejsebureauet hæfter du for din andel af rejsens pris.

Alle indkrævede penge går til eleverne – skolen udreder udgifter til læreres deltagelse.

Det er ikke muligt at planlægge individuelle rejser gennem skolen. I ekstraordinære tilfælde er det muligt at forlænge dit ophold i forbindelse med en studietur, men du hæfter stadig for den fulde pris for studieturen med skolen. I tilfælde af ønsket om en individuel rejse skal ledelsen informeres. Du er selv ansvarlig for særskilt at bestille og betale fly og ophold i forbindelse med en forlængelse, og du er selv ansvarlig under din individuelle del af rejsen.

 

Afmelding fra studietur

Hvis du herefter bliver forhindret i at deltage på turen grundet sygdom, er det din egen afbestillingsforsikring, der skal dække rejsens pris. Du skal huske at informere dine rejselærere om din udeblivelse inden klassens afrejse.

Såfremt du ikke kan deltage på en studietur grundet udmeldelse fra skolen, omgænger eller anden årsag, vil du hæfte for det beløb, der evt. er indbetalt til et rejsebureau. Vi vil gerne undersøge, om der er mulighed for at sælge rejsen til en anden elev fra klassen eller at få refunderet beløbet eller dele af beløbet fra rejsebureauet.

Skolen dækker ikke tabte beløb i forbindelse med en afmelding fra en studietur. Du hæfter derfor stadig for rejsens fulde pris overfor skolen. Eventuelle restancer vil blive sendt til SKAT.

 Merbetaling

Alle beløb angivet i studietursmaterialet og på hjemmesiden mm. er med forbehold på at de angivende beløb kan ændre sig grundet eksempelvis kursændring, prisen på olie, prisen på rejsemålet, skatter- og afgiftsændringer mm.

 Afregning af rejsekonto efter studietur

Rejsekontoen opgøres efter studieturen og udbetales/opkræves efter gældende regler:

  • Hvis det overskydende beløb udgør min. 100 kr. pr. elev, vil hele

          det overskydende beløb blive udbetalt til eleverne.

  • Hvis det overskydende beløb udgør max. 99 kr. pr. elev, kan det

          overskydende beløb anvendes til sociale arrangementer.

  • Hvis der er restancer for den afholdte studietur, vil beløbet blive opkrævet efterfølgende.

 

Tilbagebetaling for studieture ved udmeldelse eller ved afmeldelse

Hvis en elev udmeldes før tid eller afmeldes en studietur, vil elevens indbetalinger og elevandel på rejsen blive opgjort, og eventuelt overskydende/manglende beløb vil blive afregnet. Et evt. overskydende beløb vil blive indsat på elevens bankkonto efter ovenstående regler. Eleven oplyser eget kontonummer til økonomimedarbejderen på Køge Handelsskole.

Særlige regler for omgængere

Hvis en elev er omgænger, vil der blive lavet en status på rejsekontoen. En eventuel difference kan overføres til en ny rejsekonto eller blive opkrævet hos eleven.